Årets färg 2022
7 Feb 2022
Very Peri är hämtat från växtnamnet periwinkle, vintergröna på svenska, som är känd för sina blå-lila blommor. Färgen ska dock inte vara en symbol för blommor utan för den globala tidsanda och den övergång vi går igenom. När vi kommer ur en intensiv period av isolering förändras våra föreställningar och standarder, Very Peri ska visa fusionen av det moderna livet och hur färgtrender i den digitala världen har smält samman. Den violetta kulören ska bottna i vår ökade digitala närvaro i spåren av pandemin.
–När vi rör oss in i en värld av aldrig tidigare skådad förändring, ger valet av Pantone 17-3938 Veri Peri ett nytt perspektiv och vision av den pålitliga och älskade blå färgfamiljen, som omfattar egenskaperna hos det blå, men samtidigt med dess violettröda underton. Pantone 17-3938 Very Peri visar en glad attityd och dynamisk närvaro som uppmuntrar modig kreativitet och fantasifulla uttryck, säger Leatrice Eiseman, verkställande direktör för Pantone Color Institute.
Valprocessen för Pantone Colour of the Year kräver genomtänkt övervägande och trendanalys. För att komma fram till urvalet varje år, kammar Pantones färgexperter vid Pantone Color Institute världen och letar efter nya färginfluenser. Dessa kan inkludera underhållningsindustrin och filmer i produktionen, resande konstsamlingar och nya artister, mode, alla områden av design, populära resmål, såväl som nya livsstilar, spelstilar och socioekonomiska förhållanden. Influenser kan också härröra från ny teknik, material, texturer och effekter som påverkar färg, relevanta sociala medieplattformar och till och med kommande sportevenemang som fångar uppmärksamhet över hela världen.
I 23 år har Pantones Årets färg påverkat produktutveckling och inköpsbeslut inom flera branscher, inklusive mode, heminredning och industriell design, såväl som produktförpackningar och grafisk design.
7 Feb 2022
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"