Är hotellens teknik för smart?

Innovationsvågen gör hotellrummen så smarta att gästerna får kämpa för att hänga med
När hotellrummen blir mer sofistikerade kämpar många gäster med att hänga med.
När hotellrummen blir mer sofistikerade kämpar många gäster med att hänga med i teknikutvecklingen.

Enligt Hotels.coms undersökning 2025 Hotel Room Innsights känner mer än hälften av hotellen (56 procent) press att ständigt uppgradera sin teknik. Den årliga undersökningen av över 450 hotell världen runt avslöjar hur tekniska lösningar på hotellrummen har utvecklats och moderniserats, från bokning till utcheckning. Resultatet är en innovationsvåg som gör hotellrummen så smarta att gästerna får kämpa för att hänga med.

Medan vissa hotell experimenterar med robotbutlers och ansiktsigenkänning vid incheckningen, fokuserar de flesta på ”comforttech” – praktiska uppgraderingar som förbättrar komfort och användbarhet och som snabbt blir det nya normala. Ett av hotellen sade: ”Funktioner som snabbt wi-fi, lätt anslutning till TV:n och intuitiva rumsfunktioner är idag en förväntan hos gästerna, snarare än en överraskning”.

– Årets Innsights-undersökning visar att hotell runt om i världen utnyttjar teknik på en mängd olika sätt, med allt från smarta duschar till robotar som levererar rumsservice. Det är också tydligt att det finns en sweet spot när det gäller smarta hotellrum: intuitiva och personliga, men ändå lätta att navigera. På Hotels.com tycker vi att teknik ska få dig att känna dig smartare, som att få meddelanden från AI-drivna prisaviseringar när ett rumspris sjunker, säger Melanie Fish, vice VD för global PR.

Hotellen rapporterade att gästerna oftast har problem med belysning, wi-fi, underhållningssystem och luftkonditionering. Därför erbjuder 52 procent av hotellen nu en muntlig genomgång av tekniken vid incheckningen, vilket förtydligar vikten av mänskligt bemötande.

De vanligaste tekniska förbättringarna enligt undersökningen:

Underhållning på rummet – Smarta TV-apparater anslutna till streamingtjänster och bluetooth-högtalare.

Hållbarhetsteknik- Smarta energisystem, vattenbesparande enheter, effektiva fläktar och minskning av matsvinn.

Effektivitetsuppdateringar- Till exempel mobil in-/utcheckning.

AI –AI-drivna concierge- och chatbot-tjänster.

Det smartaste rummet på hotellet? Badrummet.

Många hotell gör nu stora uppgraderingar på badrummen.

Smarta badrum kan nu innehålla:

• Smarta speglar med väderuppdateringar och nyheter

• Digitala vattentemperaturkontroller och munstycken som känner av rörelse

• Smarta duschmunstycken som ändrar färg baserat på vattenförbrukning

• Japanska toaletter och smarta bidéer

• Röststyrd badkarspåfyllning

• Tillgänglighetsfunktioner som badkar som sänks för rullstolsanvändare

Hårfin linje mellan smart och för smart

Men all teknik får inte stanna kvar. Vissa hotell medgav att de har tagit bort smarta funktioner såsom robotar vid frukostservering eller i lobbyn.

Kärnan av gästfriheten ligger fortfarande hos människorna. 70 procent av hotellen som deltog i undersökningen sa att gästerna föredrar mänsklig interaktion för incheckning och support i receptionen. Som ett hotell uttryckte det: ”Varm, personlig service skapar verkliga kontakter och gör att vi kan tillgodose gästernas behov med empati och omsorg.”

Framtidens hotellrum

Hotellen slutar inte innovera. När de tillfrågades vilka tekniker de var mest intresserade av att satsa på, varierade svaren från AI-lösningar till robotpersonal, vilket kan ge en fingervisning mot de gästupplevelser som komma skall. Några av idéerna som stack ut var:

AI-drivna lösningar: Conciergetjänster, energibesparande automatisering och språköversättning mellan människor i realtid.

Robotar: Matlagningsrobotar, bagagetransport, måltidsleverans, städning och utomhusunderhåll.

Förbättringar av gästupplevelsen: Röststyrda rum, sömnövervakningsenheter och smarta speglar.

Techfyllda vistelser

Många hotell siktar på nästa våg av uppgraderingar som rumsåtkomst med fingeravtryck, eller AI-funktioner som förutspår behov och anpassar upplevelser efter gästerna

Om undersökningen:
Enkätundersökningen med 450 insamlade svar ägde rum mellan 1 juli och 1 augusti 2025.

Källa: Hotels.com Foto: Getty Images

Läs också