Årets största glasstrender

Glassrapporten 2025
Nystalgi – klassiska glass-smaker med en modern twist, är en av årets glasstrender.
Nystalgi – klassiska glass-smaker med en modern twist, är en av årets glasstrender.

För femte året i rad har det tagits fram en en analys av svenska och globala trender på glassmarknaden. I årets trendspaning blickar vi framåt och presenterar fem trender för det kommande glassåret.

Den svenska glassmarknaden fortsätter att växa och ökade i värde med 5,8 procent under förra året, vilket innebär att marknaden är värd 4,8 miljarder kronor. Vad som sticker ut försäljningsmässigt är att kategorin premiumglass växer kraftigt. På två år har volymen ökat med hela 17 procent.

– Vi ser ett tydligt trendbrott. Efter några tuffa år har konsumenterna blivit mer selektiva i sin konsumtion. Man kanske drar ner på dyrare lyxköp, men fortsätter att köpa glass av hög kvalitet. Det är tydligt att glass är det ultimata ”unnet” – en njutning som alltid har en plats i svenskarnas liv, säger Dan Bengtsson, marknads- och innovationschef på SIA Glass.

Glassmarknaden speglar intresset för hälsa och nostalgiskt välbekanta smaker som påminner om barndomen. Klassiska smaker som choklad och vanilj hänger kvar, men med högre kvalitet, förbättrad smak och textur. Många vill också utmana det smakmässigt trygga och är nyfikna på innovativa och oväntade smakkombinationer.

Glass tillverkade med lokala ingredienser står sig fortsatt starkt och storsäljarna i Sverige innehåller svenska bär. Kryddiga smaker är en annan trend. Tar man bort en del av sötman i glass så sker också en förändring av smakpaletten. Här hämtas inspiration ofta från en mer matig värld där man börjat arbeta med såväl heta kryddor som salta smaker i glassen.

Kan man bli lycklig av glass?

För att få en djupare inblick i svenskarnas relation till glass anlitades undersökningsföretaget YouGov för Glassrapporten 2025. Enligt rapporten är olika känslor kopplade till glass. Glädje (48 procent), belåtenhet (47 procent) och avkoppling (44 procent) är de känslor som svenskar oftast kopplar till glass. På frågan varför man äter glass blir topp tre-listan att det är gott (82 procent), njutning (55 procent) och att unna sig (43 procent).

Fem glasstrender för det kommande året:

Nystalgi– klassiska smaker med en modern twist.

Premium gör comeback– konsumenterna längtar efter mer lyxiga och sofistikerade smaker.

Ursprung och autenticitet– efterfrågan på lokalproducerad och spårbar glass ökar.

Njutning som ett aktivt val– glass konsumeras som en medveten del av livets små glädjestunder.

Globala smaker inspirerar– exotiska smaker från Asien och Latinamerika växer i popularitet.

Om glassrapporten:
Undersökningen av svenska folkets glassvanor är gjord av YouGov som intervjuade 1055 vuxna i januari 2025. Statistik hämtad från Nielsens färsäljningsstatistik, Mintelrapporten ”The future och Icecream 2024” och Eurovmonitor ”Ice Cream in Western Europe, Food & Friends Pivot Point.

Foto: Getty Images

Läs också