De är mest nöjda med arbetsgivarens policy om distansarbete
3 Maj 2024
57 procent av männen i undersökningen svarar att deras arbetsgivare har bestämmelser om distansarbete, och att de är nöjda med det upplägg som finns. Motsvarande siffra för kvinnorna är 49 procent. Åtta procent av männen uppger att det finns en policy på plats, men att de är missnöjda med den. Av kvinnorna är det hela 13 procent som har en policy de inte är nöjda med.
Boende i storstäder och storstadsnära kommuner sticker också ut. Där svarar hela 70 procent att deras arbetsplats har bestämmelser om distansarbete, och 60 procent är nöjda med den.
Peter Mellin, vd på Sodexo Sverige säger i ett pressmeddelande:
I undersökningen fick tjänstemännen också frågan hur de anser att ett idealiskt arbetsliv för personer i deras bransch ser ut år 2030. Högst på önskelistan hamnar kortare arbetsvecka, det är något som 57 procent vill ha. Men även här finns en skillnad mellan könen. 50 procent av männen vill ha kortare arbetsvecka, och hela 65 procent av kvinnorna.
– Generellt sett är det fortfarande kvinnor som tar det största ansvaret för hem och barn. Att de i högre utsträckning än män vill ha kortare arbetsvecka och inte är lika nöjda med arbetsplatsens bestämmelser om distansarbete är därför inte särskilt förvånande. Frågan är hur det utbredda distansarbetet kommer att påverka jämställdheten på lång sikt. Det vet vi inte ännu, avslutar Peter Mellin.
Om undersökningen
3 Maj 2024
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"