Picadeli byter plastlocken mot lock i kartong
24 Aug 2023
Ssalladsaktören har sedan tidigare fasat ut rött kött från hela sitt sortiment, slutat med engångskoppar för dressing, satsat på växtbaserade proteiner och möjliggjort för kunderna att panta sina salladsskålar. Nu görs en rekordsatsning för att eliminera plastlocken.
I samarbete med Graphic Packaging International har Picadeli arbetat målmedvetet för att utveckla ett helt nytt sortiment av plastfria lock till de gröna salladsskålarna, med hållbarhet i fokus. Under 2023 fasas plastlocken ut, till förmån för väldesignade och hållbara papperslock.
– Vi värdesätter vår planets hälsa lika högt som vi värdesätter den hälsosamma maten! Att hushålla med planetens begränsade resurser är en självklarhet. Vi har länge arbetat för att fasa ut plastlocken – och nu är vi äntligen där! Satsningen kommer att innebära en besparing på 250 ton plast, varje år. Med tanke på att vi säljer nästan 50 miljoner sallader årligen så har vi ett stort ansvar. Det tar vi på allvar! Samtidigt måste våra satsningar på hållbarhet också gynna våra kunder. Därför är vi glada att vi äntligen har lyckats ta fram ett plastfritt, och samtidigt högkvalitativt och funktionellt lock, säger Henrik Åkerman, Head of Quality, Sourcing and Supply Chain på Picadeli.
De nya locken är tillverkade i papp, och produceras av förnybara material som hämtas från hållbart skogsbruk. De är helt återvinningsbara. I innovationsarbetet har fokus legat på att skapa lock som tål fukt och kyla, och är enkla att använda. Det har resulterat i en helt ny typ av snäppförslutning, som gör locken på salladsskålarna ännu enklare att använda och mer spillsäkra. Win-win!
Picadeli är idag marknadsledande inom hälsosam snabbmat i Europa och USA, med nära 2 000 salladsbarer bara i Europa. Men hållbara lock skapas inte på egen hand. I arbetet med de nya locken har Picadeli krokat arm med Graphic Packaging Tibro AB, som både varit med och utformat, och nu även producerar de innovativa locken:
– Det är en ära för oss att få bidra till hållbarhetsarbetet tillsammans med varumärken som Picadeli! Ett samarbete som gör skillnad, varje dag! Vi vet att våra förpackningar måste hålla en otroligt hög nivå och verkligen erbjuda ett kvalitativt alternativ, för det är bara då som vi kan göra skillnad på riktigt! En utmaning som alla på Graphic Packaging är stolta att ta sig an, säger Åke Larsson, VD för Graphic Packaging Tibro AB.
Designen på locken är också det en viktig ingrediens. Förutom att locken är väldesignade, har Picadeli passat på att förse dem med lekfulla budskap som utmanar och engagerar konsumenterna.
Locken fasas in i Picadelis salladsbarer under hösten 2023.
24 Aug 2023
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
I mars öppnar nyrenoverade Scandic Wallin
"Vi ser verkligen framemot att äntligen få slå upp portarna till detta moderna hotell med mycket centralt läge och goda kommunikationsmöjligheter"
-
Uber Ski lanseras i Sverige
"Med Uber Ski tror vi att vi kan hjälpa dem som vill lägga mindre tid på logistiken och mer tid på allt det roliga under semestern. Vi hoppas tjänsten blir ett uppskattat tillskott under skidsäsongen"
-
Indochine har öppnat på Arlanda
"Indochine är, med sitt asiatiska, inspirerande koncept, ett perfekt komplement till det övriga utbudet på Marknadsplatsen"
-
Max öppnar flagship-restaurang i Köpenhamn
"Restaurangen får ett väl synligt läge där många gående och cyklister passerar varje dag"
-
Hotellet har inrett ett Mellorum
Mellorummet har glammiga detaljer och utlovar flera överraskande inslag. Bland annat kommer...
-
Husmanskosten får en egen dag i kalendern
"Husmanskostens dag har potential att bli en viktig dag"
-
Recept: One Pot Risoni Pomodoro med varm fetaost & bönor
Toppa receptet med detta: