Så ser svenskarnas drömkaffekopp ut

Ny undersökning inför Kaffets dag
Måndag 29 september är det Kaffets dag, och då lanseras även drömkaffekoppen 2025.
Måndag 29 september är det Kaffets dag, och då lanseras även drömkaffekoppen 2025

Visst smakar kaffet olika beroende på vilken kopp man dricker ur? Valio har frågat svenska kaffedrickare om kaffekoppens perfekta egenskaper och har nu tagit fram den kopp som majoriteten av svenska kaffekonsumenter gillar att dricka ur.

I en färsk Ipsos-undersökning genomförd på uppdrag av Valio har svenska kaffedrickare fått säga sitt om storlek och känsla samt välja mellan allt från höga glas till nätta porslinskoppar. Resultatet visar att svenskarnas favoritkaffekopp är lagom stor (66 %), skön i handen (60 %) och har ett greppvänligt öra (50 %).

– Många håller med om att kaffet smakar annorlunda beroende på vilken kopp man dricker ur, och vi var nyfikna på hur drömkoppen faktiskt ser ut. Resultatet är en mellanstor kopp som känns lika bra i handen som kaffet smakar. Vi lade även till färgindikationer som gör det enkelt att hälla i precis rätt mängd mjölk till vännen, svärmor eller kollegan. En kopp för maximal njutning vid varje kaffepaus, säger Anette Björnlund, kommunikationschef på Valio Sverige.

Måndag 29 september är det Kaffets dag och då lanseras drömkaffekoppen 2025 – framtagen efter IPSOS undersökningen av svenska kaffedrickares egna önskemål. Lagom stor, skön i handen och med färgmarkeringar som gör det enkelt att hälla i precis rätt mängd mjölk till vännen, svärmor eller kollegan.
Den nya koppen kommer exakt 40 år efter designklassikern Café au lait-koppen, som en gång togs fram för att få svenskarna att börja dricka kaffe med mjölk

Mjölk i kaffet
Mer än hälften av svenska kaffedrickare, 52 procent, vill ha mjölk i kaffet*. En tidigare undersökning gjord av Valio visade att 9 av 10 bara genom att se färgen på kaffet kan bedöma om det är för mycket eller för lite mjölk i koppen. För att göra det enklare när man häller upp mjölken åt någon annan lanserade Valio förra året en guide där olika kaffe-med-mjölk-nyanser namngavs. Den nya koppen kombinerar de nya insikterna om storlek och känsla i handen, och designen visar kaffe-med-mjölk-nyanser som gör det lätt att hälla upp de tre mest populära blandningarna.

Svenskarnas nya kaffevanor – mindre hemma, mer på jobbet
Har vi ändrat vårt kaffedrickande sedan priset på kaffe höjdes? Ja och nej. 43 procent av de som konsumerar kaffe säger att vanorna är oförändrade. Men Valios undersökning visar ändå på nya mönster: vi dricker mindre kaffe hemma, går mer sällan på kafé och många väljer billigare sorter i butiken. Samtidigt finns det de som köper kaffe mer sällan men prioriterar kvalitet, och de som helt enkelt dricker mer kaffe på jobbet.

Så här har svenska kaffekonsumenter ändrat sina vanor:

  1. Dricker mindre kaffe hemma: 20 %
  2. Fikar mer sällan på kafé: 18 %
  3. Väljer kaffesort utifrån priskampanj: 18 %
  4. Köper billigare kaffe: 17 %
  5. Dricker mer kaffe på jobbet: 11 %
  6. Köper mer sällan men satsar på kvalitet: 9 %
  7. Dricker mer av andra drycker i stället för kaffe: 8 %
  8. Har bytt bryggsätt: 6 %

–  Våra kaffevanor har förändrats över tid. Förr var det vanligare med socker i kaffet och vi använde kaffegrädde, som med 12% fett var ett mellanting mellan mjölk och vispgrädde. Idag är det mjölk i kaffet som gäller och gärna i form av cappuccino eller latte. Det som styr vårt val av kaffe är personliga preferenser; vi har alla olika idéer om vad som är lagom mängd mjölk, säger Stina Almroth forskare, författare till boken Fika: Made in Sweden (på engelska och snart även på svenska) tillika initiativtagare till FikaAkademin, som arbetar för att stärka kunskapen om fika som en central del av svensk kultur och ett immateriellt kulturarv.



Läs också