Våren 2013 lanseras White Guide Junior i samarbete med White Guide och den nya tidningen om offentlig gastronomi – Magasin Måltid. Syftet är att höja intresset för den offentliga gastronomin, att lyfta fram behovet av god och näringsriktig mat till våra barn. I arbetet med att öka kvaliteten i våra skolkök vill Menigo vara en delaktig part som lyfter diskussionen, bidrar med kunskap och kontakter med lokala producenter.
– För oss är det viktigt att bidra till att sprida kunskapen om hur ett kök kan vara både kostnadseffektivt och innovativt, säger Thomas Eriksson, affärsområdesdirektör offentliga affärer, Menigo
Initiativtagaren Pär Bergkvist kommer nu tillsammans med en handfull anonyma krogrecensenter åka runt till över 250 skolkök i Sverige i jakten på den godaste maten, de duktigaste kockarna och de mest matintresserade rektorerna.
– Det finns många där ute som gör ett fantastiskt jobb, men som aldrig får nån uppmärksamhet. Nu är det deras tur, menar Pär Bergkvist, chefredaktör Magasin Måltid.
White Guide Junior ska dela ut pris i sex kategorier: Årets Skolrestaurang, Årets Skolkock, Årets Kostchef, Årets Gastronomiska Rektor, Årets Svinn och Årets Skolmatskommun.
Menigo kommer även att kora ”Årets mest nyskapande skolkök”. Det vinnande köket får en utbildning på Restaurangakademien för att fortsätta sitt nyskapande & kunskapsbyggande.
Läs också
Bocuse d'Or
Svenska laget är redo för Bocuse d’Or Europe
Produktnyhet
Max har lanserat en helt ny burgare – Unicorn Burger
Bocuse d'Or
Svenska laget är redo för Bocuse d’Or Europe
Nyheter
Sushi Yama har öppnat på Arlanda
Minskat Matsvinn
Viking Line har halverat matsvinnet ombord