Den rådande coronakrisen har gjort att videorekryteringsföretaget Yobber har upplevt ett stort inflöde av kandidater som söker nya jobb, samtidigt som de blir kontaktade av företag med skriande rekryteringsbehov. Nu har de skapat en sajt där varslad personal snabbt kan komma i kontakt med företag som behöver personal.
Den senaste statistiken från Arbetsförmedlingen visar på en kraftigt ökande varseltakt, bara i förra veckan lades 14 000 nya varsel. Hotell- och restaurangbranschen står för hälften av alla varsel enligt Arbetsförmedlingens analyschef Annika Sundén. Denna statistik i kombination med den ökade efterfrågan som Yobber upplevt från exempelvis dagligvarubranschen och nätapoteken gjorde att man tillsammans med Boosta Mat & Sälj bestämde sig för att snabbast möjligt skapa en matchningssajt.
– Det startade med att flera av våra nuvarande ICA-handlare kontaktade oss på grund av personalbrist. De har i dessa dagar med extrem arbetsbelastning inte ens tid att rekrytera egentligen, men måste prioritera det. Här blir videorekryteringen ett kritiskt verktyg där första screeningen görs på minuter istället för timmar eller dagar – och helt utan fysisk kontakt, berättar Peter Paunovic, VD på Yobber.
Han insåg att det här kanske bara var toppen av ett isberg.
– Vårt breda kontaktnät gör att vi kan vara del i att överbrygga behoven mellan branscher som varslar och branscher som rekryterar, berättar Emil Boson, VD på Boosta.
Yobber och Boosta har nu lanserat två initiativ för att matcha företag med kandidater;
1) Alla företag erbjuds gratis åtkomst till Yobbers snabbt växande kandidatbas. Samtliga kandidater har en videohälsning med för att screeningen ska gå så smidigt som möjligt: https://www.yobbercareer.com/formular-handlare
2) På https://www.yobbercareer.com/yobberboosta kan kandidater som friställts från restauranger och besöksnäringen smidigt registrera sig och skicka med en kort videohälsning.