20 nya restauranger på Arlanda och Landvetter
27 Sep 2022
Samtliga koncept som SSP lanserar är helt nya för flygplatserna och många av dem kommer att vara en del av marknadsplatsen som just nu byggs på Arlanda. Den första delen av marknadsplatsen beräknas stå klar till sommaren 2023. När allt står klart under 2024 kommer marknadsplatsen mäta cirka 11 000 kvadratmeter där man samlat restauranger för olika smaker och behov, med allt från fine och casual dining till caféer och renodlade grab and go enheter.
- Vi är väldigt glada att SSP fortsätter att satsa och utveckla sina koncept på Arlanda och på Landvetter. Vi fortsätter att bibehålla vår långvariga relation och har nu möjligheten att erbjuda resenärerna ett ännu större och bredare utbud, men också vad gäller pris. På våra flygplatser ska det finnas ett något för allas plånböcker. När allt står klart kommer en modern och levande marknadsplats att skapa en helhet, med en enorm spännvidd, som vi tillsammans kan ge resenärerna, säger Charlotte Ljunggren, Direktör Marknad och försäljning, på Swedavia.
Tillsammans med ett stort utbud av olika butiker, innehållande såväl svenska som internationella varumärken, samt ytor för reklam och event blir det ett rejält lyft för resenären. Marknadsplatsen är en av de största satsningar någonsin inom mat och dryck på Arlanda.
Casual dining-konceptet Eatery Garden är en av de nya enheterna. Med sitt breda matutbud är det ett koncept som kommer tilltala många olika typer av resenärsgrupper, exempelvis barnfamiljer och resenärer som reser i större sällskap. Eatery Garden är också den enhet efter säkerhetskontrollen på Arlanda som kommer hålla öppet dygnet runt alla dagar i veckan.
En food court med namnet Sky Market har också utformats för att möta resenärernas skiftande behov och gör att de kan välja mellan en rad internationella matalternativ, från mexikanskinspirerade Taco Bar till den kryddstarka mellanösternrestaurangen Meze Fabriken. Med ett starkt utbud av grab and go-produkter erbjuder Sky Market ett attraktivt alternativ till en bred målgrupp.
Dessutom kommer SSP att introducera Jureskogs som framtidens snabbmatkoncept för resenärerna på Arlanda. Jureskogs själva vill ändra synen på snabbmat och med fokus på djuren, miljön och hälsan så erbjuder de ”snabbmat men inte skräpmat”.
På Landvetter öppnar SSP hamburgerrestaurangen Bastard Burgers, ett premiumkoncept för hamburgare som återfinns på många platser i Sverige. SSP har också utvecklat ett nytt cafèkoncept för flygplatsen som heter Fika, och som har utformats för att lyfta fram den svenska cafékulturen där såväl sortiment som inredning kommer knyta an till skandinaviska smaker och skandinavisk design.
- SSP:s historia började i Skandinavien redan 1961, vilket gör att de här nya satsningarna på flygplatserna Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport blir ett särskilt glädjande nytt blad i vår historia i denna viktiga region. Under ett antal årtionden har vi byggt upp en stark relation med Arlanda och Landvetter. Det har gjort att vi verkligen kan förstå Swedavia och deras resenärers behov och skapa ett mat- och dryckeserbjudande som kommer att vara tilltalande både idag och under de kommande åren, säger Björn Olsson, vd på SSP Sverige.
Varumärken som SSP introducerar på Stockholm Arlanda Airport är:
Jureskogs
Varumärken som SSP introducerar på Göteborg Landvetter Airport är:
Bastard Burgers
27 Sep 2022
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"