5 trender som kommer att forma vårt resande efter pandemin
5 Aug 2020
Den globala pandemin har påverkat människors preferenser och beteende på många sätt, inte minst när det kommer till resor. I en ny global studie från Hotels.com undersöker de hur människors beteende och tycke gällande resor har förändrats under pandemin. I undersökningen identifierar bokningsplattformen fem trender som kommer att prägla resandet framöver och bli det ”nya normala” som vi förhåller oss till.
Stängda gränser och vandrande sinnen: 90% av svenska resenärer är exalterade över att få resa igen och den globala resenären har i genomsnitt drömt om att resa fem gånger om dagen, i tider av pandemi.
En retreat för sinne, ”mage” och själ: 87% av svenskarna tror att resor efter pandemin kan verka för att minska stress och förbättra det mentala och fysiska välbefinnandet. Njuta av god mat spelar en avgörande roll.
Mer strand, mindre oro: Strandhotell (33%) är bland de mest föredragna alternativen av boenden för att svenska semesterfirare ska känna sig tillfreds.
Hålla jämna steg med familjen och känna reslust: När saker och ting återgår till det normala är en resa med familjen (40%) eller med partnern (29%) det första svenskar vill spendera sin tid på, istället för en utekväll med vänner (19%) eller shopping (14%).
Återuppleva tidigare minnen: Resenärer känner en sig bekväma och säkra med att besöka gamla smultronställen och se mer av vad hemlandet har att erbjuda istället för att upptäcka nya platser eller att besöka destinationer på sin ’bucket list’
Foto: Getty Images
5 Aug 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"