Åre Gastronomi week går av stapeln igen i februari
16 Jan 2020
Med Åres högkvalitativa utbud av restauranger har skidorten blivit en destination för matintresserade fjällgäster från hela världen. Kommande säsong blir inget undantag. Åre Gastronomy Week är veckan att satsa på för de som uppskattar mat och dryck i kombination med skidåkning. Flertalet av Åres restauranger och lokala mathantverkare aktiveras och bjuder in till oväntade upplevelser, specialmenyer och olika samarbeten.
För andra året i rad placeras en pop-up restaurang, en inglasad "låda" på Åre Torg som bjuder på kulinariska upplevelser skapade av sex av Sveriges bästa kockar, alla vinnare av Årets Kock.
Råvarorna som ligger till grund för kockarnas menyer är hämtade från traktens skogar, fjäll och vattendrag. En varukorg av renaste slag, handplockad från jämtländska odlare, bönder och mathantverkare. Måltiderna kombineras med öl från Melleruds ekologiska produktserie för den optimala smakupplevelsen.
Pop-upen invigs måndagen den 3 februari av Martin Moses, vinnare av Årets Kock 2019. Till vardags är Martin köksmästare på SK Mat & Människor i Göteborg, en modern skandinavisk restaurang med en stjärna i Guide Michelin.
– Det ska bli väldigt roligt att göra en pop-up i Jämtlands gastronomiska högsäte. Jag ser specifikt fram emot att träffa och arbeta tillsammans med de lokala råvaruhantverkarna, säger Martin Moses.
Utöver Martin Moses förgylls restaurangen av ytterligare fyra stycken talanger. Nämligen David Lundqvist – Årets Kock 2018, Thomas Sjögren – Årets Kock 2015, Stefan Eriksson – Årets Kock 2005, Christian Hellberg – Årets Kock 2001 och Jonas Dahlbom – Årets Kock 1996.
– Jag var med även under förra årets upplaga av Åre Gastronomy Week och lagade mat i pop-up restaurangen. Det är inspirerande att få förvalta de småskaliga producenternas råvaror – det bästa av Jämtlands skafferi, säger Thomas Sjögren.
Initiativtagarna till Åre Gastronomy Week är två lokala eldsjälar, paret Bri Stundon och Calle Hedman. Bri har nära band till Åres restaurangliv och har arbetat som kock på Dahlbom på Torget, Ölbaren, Arnes och har de senaste säsongerna varit kökschef på b’s, en liten sushirestaurang på Åregården. Calle arbetar till vardags som centrumutvecklare för Östersunds stadskärna på Destination Östersund AB och har lång erfarenhet som projektledare i evenemangsbranschen.
– Att ha med sig Melleruds och Årets Kock som samarbetspartners under Åre Gastronomy Week möjliggör en större satsning och viderutveckling av festivalen. Pop-up restaurangen på torget var mycket uppskattad under förra säsongen. Vi ser fram emot att vässa upplevelsen ytterligare samt att lyfta fram de lokala restaurangerna och matkreatörerna i Åre, säger Calle Hedman, en av initiativtagarna och projektledare av Åre Gastronomy Week.
Åre Gastronomy Week har etablerat sig som en stark destination i matsverige. Ett tydligt tecken på det är att organisationen bakom Årets Kock har valt att förlägga sin årliga konferens under festivalen vilket innebär att man samlar flertalet av de tidigare vinnarna samt nyckelpersoner inom föreningen.
Kockar som gästar pop-up restaurangen 3–8 februari
3/2 – Martin Moses – Årets Kock 2019 – @chefmartinmoses
4/2 – David Lundqvist – Årets Kock 2018 – @chefdavidlundqvist
5/2 – Jonas Dahlbom – Årets Kock 1996 – @jonasdahlbom
6/2 – Christian Hellberg – Årets Kock 2001 – @christianhellberg
7/2 – Stefan Eriksson – Årets Kock 2005 – @ravaran
8/2 – Thomas Sjögren – Årets Kock 2015 – @thomassjgren
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Åre Gastronomi
16 Jan 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"