Årets Blossa 20 har smaker från Marrakech
15 Sep 2020
Varje år beger sig Blossa till nya platser i världen för att hitta inspiration till årets smak. I Marrakech ligger världsarvet Jemaa el-Fnaa, Sagoberättarnas torg, som varit en av inspirationskällorna till Blossa 20. Här finns caféer som tillagar Maghrebi-te – ett grönt te som smaksätts med färska myntablad.
– Maghrebi-te framställs på ett ceremoniellt vis; det tar tid att brygga och avnjuts varmt i sociala sammanhang. Här ser vi flera likheter med vår glögg som även den förknippas med vänner och familj samt framställs hantverksmässigt och omsorgsfullt över tid. Det gröna teets strävhet gifter sig med sötman från glöggen vilket ger den ett trevligt avslut. Myntan i sin tur bidrar med en ton av friskhet som svarar upp mot det söta, säger Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa.
Årets flaskdesign har inspirerats av det marockanska kakel som pryder väggar och golv runt om i Marrakech. Den grön-blå färgen för tankarna till det närliggande och svalkande havet. På flaskans framsida står siffran ”20” i en stil som påminner om kalligrafi och den matta mässingliknande färgen inspireras kanske av ett mässingfat från basaren vid torget dit koordinaterna leder. Bakom designen står Scandinavian Design Group, som arbetat med Blossas årgångsglögg sedan starten av smakresan år 2011.
Åsa Orsvärns tips för en trevligare Blossa 20 upplevelse:
– Garnera gärna glöggen med färska myntablad
– Passar att blandas med ett torrt mousserande så som Champagne, Cava, Cremant, Prosecco för ett ännu festligare alternativ
– Glöggen kan avnjutas både varm som kall
Blossa 20 Myntathé är en starkvinsglögg och finns i Systembolagets beställningssortiment från den 15 september.
Om Blossa Årgångsglögg:
Sedan 2003 har Blossa lanserat en ny smak inför varje vintersäsong. Fram till 2010 hämtade Blossa inspiration från julen och den nordiska vintern med smaker som lingon, saffran och vinteräpple. Samtliga år har flaskan fått en ny unik design, vilket bidragit till att göra årgångsglöggen eftertraktad bland många samlare. Från 2011 har Blossa blickat ut i världen för att hämta inspiration till årgångsglöggen. De klassiska glöggkryddorna har blandats med nya och spännande smaker från jordens alla hörn. Tidigare år har Blossa besökt bland annat Indien, Japan, Italien och Hawaii.
15 Sep 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"