Anna Spjuth blir VD och hotelldirektör för "Urban Escape"
8 Jan 2015
Under 2017 öppnar två nya hotell, ett 342 rum stort affärshotell och ett 200 rum stort boutiquehotell, samt restauranger i området vid Brunkebergs torg i centrala Stockholm. Anna Spjuth, ska leda det stora affärshotellet samt ha pre-opening ansvaret för hela hotellprojektet. Inför öppningen 2017 kommer det rekryteras en egen VD och hotelldirektör för boutiquehotellet.
- Anna har en otroligt imponerande meritlista och är som person fantastisk. Hon entusiasmerar sin personal, hon leder sin verksamhet till bra resultat och hon slutar aldrig tänka nytt. Hon är därför den perfekta personen att leda arbetet med att öppna och driva dessa båda hotell i Stockholm, säger Trond Bastiansen, Chief Operating Officer för Nordic Hotels & Resorts.
Satsningen omfattar närmare 30 000 kvm och ska rymma ett boutiquehotell och ett affärsresehotell med totalt 540 rum. I anknytning till affärshotellet blir det en 2000 kvm stor konferensanläggning, gym, fitness och spa-avdelning. Båda hotellen får restauranger, caféer och barer. Utöver detta byggs också Stockholms största takrestaurang på hela 1200 kvm med panoramautsikt över hela staden.
Arbetet med att omvandla fastigheten vid Brunkebergs torg till den nya verksamheten påbörjades sommaren 2014 och hotellen och restaurangerna väntas stå färdiga under 2017.
- Jag är otroligt glad och taggad att ta mig an den här utmaningen. Det här är den största hotellsatsning som någonsin gjorts i Stockholm. Det är två helt unika hotellpärlor vi ska introducera i Stockholm och till det fantastiska restauranger. Det som gör arbetet särskilt roligt är att vara med i omvandlingen av ett centralt område i Stockholm som fallit i glömska. Vi ska nu hjälpa till att öppna upp detta för stockholmarna och alla stadens besökare, säger Anna Spjuth, tillträdande VD och hotelldirektör.
Anna är idag VD och hotelldirektör för Yasuragi på Hasseludden utanför Stockholm. Hon har chefserfarenhet från ett flertal hotell i Sverige och har också jobbat internationellt inom hotellnäringen.
Till det nya projektet har också en Head of Communication rekryterats. Det är Jenny Edh Jansen som närmast kommer från egen verksamhet inom marknad och PR men som tidigare arbetat som Director of Marketing and PR hos Nobis gruppen i Stockholm och Svenska Mässan i Göteborg.
De båda tillträder sina nya befattningar under våren.
8 Jan 2015
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Frida Ronge är nu kreativ ledare för hållbara matupplevelser på Strawberry
"Att fortsätta arbeta med mat och nu med mer fokus på hållbarhet i en ännu större omfattning inom Strawberry känns otroligt ärofyllt"
-
Urban Deli, KTH FOOD och IVL utforskar cirkulär livsmedelsproduktion i stadsmiljö
"Det känns fantastiskt att få inspirera fler till cirkulära matsystem"
-
Bygger ny restaurang på Älmhults handelsplats
Projektet omfattar nyproduktion av restaurangen Linnéa & Basilika
-
Max lanserar Christmas Wonder Swirl
"Det är kul att jobba med säsongsanpassade smaker"
-
VM i nyskrivna snapsvisor
Svenska landslagets uppställning:
-
S:t Olav utsett till Sveriges godaste lokala teblandning
"Vi ville skapa en ekologisk te-blandning med riktig skogskänsla"
-
Sista dagen att rösta på Sveriges snyggaste kontor
Se de nominerade kontoren här: