Att ta hand om restauranggästen är viktigare än maten
7 Mar 2020
ServiceMind Index är ett fristående och oberoende tjänsteföretag. Med ett digitalt verktyg identifieras och mäts service- och servicegrad hos verksamheter och personal. I undersökningen ställdes bland annat frågan om hur stor betydelse iprocent servicen har för den totala upplevelsen. Svaret blev i genomsnitt 81,3 procent.
– Perfekt service kan rädda en annars misslyckad måltid. Även om maten självklart är en viktig del av erbjudandet är det till sist bemötandet som formar gästens upplevelse, säger Bicke Naglo, grundare av ServiceMind Index och fortsätter:
- Att det är så många som svarar på undersökningen som 20 procent visar att det är en fråga som engagerar.
ServiceMind Index undersökning gäller för perioden mars 2019, till och med januari 2020, och omfattas av sex deltagande restauranger. Undersökning görs kontinuerligt över året där samma 13 frågor alltid ställs.
– En krögare som vill skilja sig från mängden måste lyfta blicken från menyn och se vad som gör gästen nöjd och kommer tillbaka. Den goda nyheten är att kunskap och engagemang kring service är jämförelsevis en billig råvara och receptet finns tillgängligt för alla, säger Malin Looft Nyquist, grundare av ServiceMind Index.
Foto: Getty Images
7 Mar 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"