Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

BE WTR vill förhöja smakupplevelsen av vatten

 
  • – BE WTR är Inte bara vanligt vatten, förklarar Emilia Molin som är företagets globala hållbarhets- och kommunikationschef.

    – BE WTR är Inte bara vanligt vatten, förklarar Emilia Molin som är företagets globala hållbarhets- och kommunikationschef.

  • – Att vara innovativ i en vattenbransch utan att tillsätta smaker eller andra ämnen är utmanande. Vi har återuppfunnit hur vatten ska drickas, säger Mike Hecker.

    – Att vara innovativ i en vattenbransch utan att tillsätta smaker eller andra ämnen är utmanande. Vi har återuppfunnit hur vatten ska drickas, säger Mike Hecker.

Föregående
Nästa
 
Nu gör världens första vattenvarumärke baserat på lokalt kranvatten sitt intåg på svenska hotell och restauranger. BE WTR erbjuder en unik vattenupplevelse som förhöjer smakupplevelsen, bidrar till ökad hållbarhet och förbättrar restaurangernas förtjänstmöjligheter.

Idén till ett nytt vattensystem föddes när entreprenören Mike Hecker såg hur klimatförändringarna påverkade glaciärerna i hemlandet Schweiz. Han ville skapa ett hållbart vatten utan flaskor och miljöpåfrestande transporter. Han köpte upp ett befintligt, svenskt vattenföretag, flyttade verksamheten till Schweiz, vidareutvecklade det och har tillsammans med sitt team skapat ett patenterat vattensystem som renar vattnet samtidigt som de naturliga mineralerna bevaras.

– Att vara innovativ i en vattenbransch utan att tillsätta smaker eller andra ämnen är utmanande. Vi har återuppfunnit hur vatten ska drickas, säger Mike Hecker.

Hållbarheten är i fokus, men Mike Hecker och hans team har också siktet inställt på att uppgradera vattendrickandet som helhet.

– Det ska inte bara vara något som man dricker till maten, utan en del av måltidsupplevelsen, säger svenska Emilia Molin, BE WTRs globala hållbarhets- och kommunikationschef.

En del i detta är en vackert utformad, återanvändbar glasflaska med en resonator i botten som får vattenmolekylerna att ”dansa”.

– Detta ger vattnet en viss mjukhet och textur som gör att smaklökarna öppnar upp och blir mer mottagliga för alla nyanser i måltiden, både med stilla och kolsyrat vatten.

I dag har vattnet anammats av de franska och schweiziska Guide Michelinkrogarna sprider sig till resten av världen, framför allt i Mellanöstern och Asien, men även i Sverige och övriga Norden.

Emilia Molin poängterar att helheten är viktig – från hållbarheten som genomsyrar varje steg till vattnets unika egenskaper och den snyggt designade flaskan.

– Vi bidrar till att sätta ett värde på vattnet och att bättre uppskatta dess betydelse. Även FN har betonat att vi måste värdera vatten högre eftersom drickbart vatten kommer att vara en bristvara i framtiden.

Ett vattensystem baserat på kranvatten är en enkel och effektiv lösning för restauranger som vill vara hållbara och öka lönsamheten.

– Ett hotell i Dubai importerade tidigare en och en halv miljon plastflaskor från Europa varje år, något de ha slutat med nu när de har blivit vår kund. Bra för miljön – och så tjänar de dessutom mer pengar, säger Emilia Molin stolt.



Text: Åsa Larsson   

Taggar

Drycker Nyheter