Björn Frantzén och Orrefors lanserar en ny glasserie
4 Sep 2024
Den 12 september 2024 lanseras den exklusiva glaskollektionen Orrefors x Björn Frantzén. Glasserien introduceras i två utföranden, en maskintillverkad version som är tunn och lätt, och lämplig för dagligt bruk såväl hemma som på restaurang, samt en munblåst och exceptionellt tunn version ”Handmade Edition”, i en design och ett hantverk specifikt framtaget för de extraordinära krav som ställs på form och funktion av världsledande restauranger.
Glasen har en tunn smal fot och flera av glasen har samma, eller nästan samma, höjd - allt för att ge ett snyggt intryck på dukningen. Kupornas form är anpassade efter det som är tänkt att serveras i dem, för att ta fram bästa möjliga smak på drycken.
Orrefors x Björn Frantzén är framtaget i nära samarbete med Frantzén Groups sommelierer, för att skapa en nydanande och komplett glasserie, bokstavligen värdig en tre-stjärnig Michelinrestaurang, där stilren skandinavisk formelegans och ett tydligt fokus på sensorisk upplevelse av högsta kvalitet samspelar – såväl estetiskt som funktionellt.
För att tillgodose efterfrågan i bransch- och återförsäljarledet lanseras serien i två utföranden – Orrefors x Björn Frantzén och Orrefors x Björn Frantzén ”Handmade Edition” – som båda består av sex glas: Mature Red, Red, White, Champagne, Beer och Water. Den maskintillverkade versionen innehåller även ett sjunde All-round-glas som initialt lanseras för hotell- och restaurangkunder. Den handblåsta serien kommer att finnas tillgänglig från och med januari 2025.
Formspråket karakteriseras av tidlösa konturer som kopplar an till Orrefors historia och Swedish Grace men är utfört i samtida skandinavisk design där det stilistiska helhetsintrycket förstärks ytterligare då samtliga glas, bortsett öl och vatten, delar samma totalhöjd.
–Den nya produktserien understryker vikten av samarbete mellan specialiserade hantverk som både kompletterar varandra och delar vision, säger Björn Frantzén. ”Orrefors x Björn Frantzén kollektionen är tydligt representativ för en gemensam strävan men ständig utmaning att väcka alla sinnen med ett tidlöst men samtidigt innovativt och nutida uttryck.
–Samarbetet mellan Orrefors och Björn Frantzén är en unik möjlighet att kombinera kulinarisk världsklass med exceptionell design. Här finns alla förutsättningar för att gestalta Orrefors i ett nytt spännande sammanhang internationellt med produkter som förenar innovation och design med sinnen och känsla, säger David Carlson, Creative Director på Orrefors.
4 Sep 2024
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
I mars öppnar nyrenoverade Scandic Wallin
"Vi ser verkligen framemot att äntligen få slå upp portarna till detta moderna hotell med mycket centralt läge och goda kommunikationsmöjligheter"
-
Uber Ski lanseras i Sverige
"Med Uber Ski tror vi att vi kan hjälpa dem som vill lägga mindre tid på logistiken och mer tid på allt det roliga under semestern. Vi hoppas tjänsten blir ett uppskattat tillskott under skidsäsongen"
-
Indochine har öppnat på Arlanda
"Indochine är, med sitt asiatiska, inspirerande koncept, ett perfekt komplement till det övriga utbudet på Marknadsplatsen"
-
Max öppnar flagship-restaurang i Köpenhamn
"Restaurangen får ett väl synligt läge där många gående och cyklister passerar varje dag"
-
Hotellet har inrett ett Mellorum
Mellorummet har glammiga detaljer och utlovar flera överraskande inslag. Bland annat kommer...
-
Husmanskosten får en egen dag i kalendern
"Husmanskostens dag har potential att bli en viktig dag"
-
Recept: One Pot Risoni Pomodoro med varm fetaost & bönor
Toppa receptet med detta: