Björn Frantzén och Orrefors lanserar en ny glasserie
4 Sep 2024
Den 12 september 2024 lanseras den exklusiva glaskollektionen Orrefors x Björn Frantzén. Glasserien introduceras i två utföranden, en maskintillverkad version som är tunn och lätt, och lämplig för dagligt bruk såväl hemma som på restaurang, samt en munblåst och exceptionellt tunn version ”Handmade Edition”, i en design och ett hantverk specifikt framtaget för de extraordinära krav som ställs på form och funktion av världsledande restauranger.
Glasen har en tunn smal fot och flera av glasen har samma, eller nästan samma, höjd - allt för att ge ett snyggt intryck på dukningen. Kupornas form är anpassade efter det som är tänkt att serveras i dem, för att ta fram bästa möjliga smak på drycken.
Orrefors x Björn Frantzén är framtaget i nära samarbete med Frantzén Groups sommelierer, för att skapa en nydanande och komplett glasserie, bokstavligen värdig en tre-stjärnig Michelinrestaurang, där stilren skandinavisk formelegans och ett tydligt fokus på sensorisk upplevelse av högsta kvalitet samspelar – såväl estetiskt som funktionellt.
För att tillgodose efterfrågan i bransch- och återförsäljarledet lanseras serien i två utföranden – Orrefors x Björn Frantzén och Orrefors x Björn Frantzén ”Handmade Edition” – som båda består av sex glas: Mature Red, Red, White, Champagne, Beer och Water. Den maskintillverkade versionen innehåller även ett sjunde All-round-glas som initialt lanseras för hotell- och restaurangkunder. Den handblåsta serien kommer att finnas tillgänglig från och med januari 2025.
Formspråket karakteriseras av tidlösa konturer som kopplar an till Orrefors historia och Swedish Grace men är utfört i samtida skandinavisk design där det stilistiska helhetsintrycket förstärks ytterligare då samtliga glas, bortsett öl och vatten, delar samma totalhöjd.
–Den nya produktserien understryker vikten av samarbete mellan specialiserade hantverk som både kompletterar varandra och delar vision, säger Björn Frantzén. ”Orrefors x Björn Frantzén kollektionen är tydligt representativ för en gemensam strävan men ständig utmaning att väcka alla sinnen med ett tidlöst men samtidigt innovativt och nutida uttryck.
–Samarbetet mellan Orrefors och Björn Frantzén är en unik möjlighet att kombinera kulinarisk världsklass med exceptionell design. Här finns alla förutsättningar för att gestalta Orrefors i ett nytt spännande sammanhang internationellt med produkter som förenar innovation och design med sinnen och känsla, säger David Carlson, Creative Director på Orrefors.
4 Sep 2024
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"