Burger King slutar med leksaker i barnmålen
7 Jun 2021
Med ett ökat fokus på plastkonsumtion och globala miljömål har hamburgerkedjan Burger King nu valt att sluta med leksaker i sina barnmål. Böckerna som ersätter leksakerna produceras i Lettland, där såväl fabriken som råmaterialet är certifierade av Svanen. Skiftet från plastleksaker till böcker medför miljöbesparingar på omkring 12 000 kg Co2 per leverans, om man jämför den tidigare produktionen i Kina mot den som nu fortsättningsvis kommer att ske i Lettland.
-Vi är inte först ut på den svenska marknaden med att inkludera böcker istället för leksaker i våra barnmåltider. Men vi är först ut med svanenmärkta böcker som produceras i Europa och som dessutom uteslutande kommer att skrivas av svenska författare. Att vi nu minskar våra klimatavtryck, bidrar till barns läsning och ger en plattform för nya svenska up and coming författare - det är jag enormt stolt över, säger Gustaf Wetterwik, marknadsdirektör på Burger King i Skandinavien.
Böckerna ska vara lokalt anpassade för Sverige och adressera ämnen som är relevanta för barn i vår kulturella kontext. Därför har hamburgerkedjan valt att uteslutande samarbeta med svenska författare, som kanske inte är så kända på barnboksmarknaden idag. Det innebär inte bara att varje bok får en unik historia, utan även att Burger King kan fungera som en katalysator för författare att nå ut till en större publik. - Det är en fantastisk känsla att vi även kan erbjuda en plattform för att lyfta nya svenska stjärnskott, fortsätter Gustaf Wetterwik.
Först ut i Burger Kings nya boksatsning är titeln Peppy Pals, där ett gäng djurvänner lär barn om känslor, empati och vänskap på ett lekfullt sätt. Paulina Olsson, medgrundare och VD på Peppy Pals, ser med stor glädje på samarbetet med Burger King och möjligheten att nå ut till ett så stort antal barn:
- Vi är så otroligt stolta och glada över det här samarbetet med Burger King. Att vi nu får möjligheten att dela Peppy Pals budskap om vänskap och känslor med så många fler barn känns fantastiskt! Vi tror och hoppas att innehållet i våra böcker kommer leda till djupare diskussioner föräldrar och barn emellan. Förutom Peppy Pals kommer även böcker riktade till lite äldre barn och en pysselbok att introduceras.
I samband med detta blir Sverige, tillsammans med Danmark, en av de första marknaderna i världen där Burger King helt slutar med plastleksaker.
Burger King har mer än 18 000 restauranger i 100 länder, varav +120 restauranger finns i Sverige. 99% av Burger King® restaurangerna världen över ägs och drivs av oberoende franchisetagare varav många är familjeägda.
Av: Annika RådlundKälla och foto: Burger King
7 Jun 2021
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"