Cocktailmeny som kopplar ihop sinnen med minnen
21 Apr 2021
Redan 2018 påbörjade Grand Hôtel en utveckling av cocktailkonceptet i Cadierbaren. Nu presenterar de en ny cocktailmeny med 14 hantverksmässiga drinkar som tar avstamp i våra smakminnen. Varje drink presenterar en tydlig smak som förmedlar en känsla av igenkänning. Det ska vara smaker och känslor som vi är uppvuxna med, som vi minns och som vi har en tydlig referens till.
I listan återfinns bland annat drinken Epithany, där man leker med minnet av att skala en apelsin. I stället för att undvika bitterheten i apelsinens vita trådar, som man ofta pillar bort, omfamnar man den och skapar en välbalanserad drink med tydliga associationer. Utöver smaken förstärks associationerna genom drinkens presentation och garnityr. Andra smakar i menyn som får oss att minnas genom våra sinnen är till exempel Dagg, Grimas och Oh Boy.
Menyn är framtagen av barteamet i Cadierbaren med Hanna Oscarsson i spetsen. Hon har jobbat på Grand Hôtel sedan 2018 och har under det gångna året fått ett flertal utmärkelser, bland annat Årets Stella Bartender och vinst i den internationella cocktailtävlingen Art of Italicus.
- En del smaker och smakkombinationer kan få oss att minnas speciella tillfällen på ett helt fantastiskt sätt. Det är just det som vi har letat efter när vi har skapat den nya menyn. Det ska vara en tydlig koppling mellan drinken och hur våra sinnen får oss att skapa minnen. Ta vår drink Dagg till exempel, alla vet hur dagg ser ut och kan relatera till det, men hur fångar man den känslan i en smak? Samtidigt så ska de såklart vara väldigt gott och inte för krångliga att ta till sig, säger Hanna Oscarsson.
Förutom de rena smakerna kan gästen förvänta sig en upplevelse i presentationen av drinkarna där man arbetat med noga utvalda glas och ätbara garnityr. En annan sak som är genomgående i listan är nivån på hantverket där ett flertal avancerade tekniker använts. Det är eleganta drinkar där varje ingrediens noggrant valts ut för att fånga den optimala smakbilden.
Cadierbarens nya cocktailmeny lanseras den 23 april och presenteras i en lekfull menypresentation där varje smakminne illustreras.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Grand Hôtel
21 Apr 2021
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"