Dessa veganska rätter toppar bland Uber Eats beställningar
28 Okt 2021
I år finns dessutom nästan tre gånger fler restauranger med veganska rätter på plattformen jämfört med 2020, vilket förser konsumenter med ett bredare utbud att välja bland.
Rätterna som toppar favoritlistan: Förra året fanns hummus, pokébowls, vegansk bibimbap, vegansk tikka masala, falafel, naanbröd och vegansk pad thai med på listan över de vanligast beställda rätterna.
I år dominerar mer traditionella rätter där veganska burgare är den absolut vanligaste beställda rätten, följt av veganska mackor, vegansk sushi, samt veganska sallader och bowls. Även veganska milkshakes och fikabröd har klättrat på årets lista.
- Vi ser att svenskarna i allt högre utsträckning efterfrågar veganska alternativ. Därför har vi de senaste åren fokuserat på att utöka det veganska utbudet på Uber Eats plattform i Sverige, och vi är glada över att se en så pass stor ökning i antalet veganska beställningar. I år ser vi en tydlig trend i fler traditionella vardagsmatsbeställningar som sallader och mackor samtidigt som vi ser att fler väljer veganska burgaralternativ, säger Henrik Berglin, General Manager på Uber Eats i Sverige.
Av: Annika Rådlund Källa: Uber Eats interna data, januari 2018-oktober 2021.
Foto: Getty Images
28 Okt 2021
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"