Detta är mest populärt på julbordet 2022
24 Nov 2022
– Det är uppenbart att svenskarna vill att julbordet ska domineras av kött och chark i en eller annan form. Jag vet att många konsumenter har det tufft ekonomiskt, men jag hoppas att de ändå är villiga att betala några kronor extra för den höga kvalitet som svenska kött- och charkprodukter håller och alla de goda värden som man får på köpet. Svenska producenter av kött och chark arbetar hårdare än någon annan med kvalitet, djurvälfärd och hållbarhetsfrågor, säger Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen.
Fråga: Vilken av följande rätter är din absoluta favorit på julbordet? (Välj en)
1.Julskinka | 25 %
2.Janssons frestelse | 17 %
3.Lax | 9 %
4.Sill | 9 %
5.Köttbullar | 9 %
6.Revbensspjäll | 4 %
Mest (och minst) populära drycker och desserter
Vad vill svenskarna dricka till julskinkan då? Julmusten är den klara favoriten med julöl och snaps en bra bit efter på plats två och tre.
En av de minst populära dryckerna på julbordet är champagne som man gissningsvis plockar fram till nyår istället.
Vilken juldessert/julgodis är det som gäller?
Klassikern ris à la Malta dominerar även i år med knäck och chokladasken på andra respektive tredje plats.
Julgodiset som flest svenskar säger ”Tack, men nej tack” till är marmeladkulan, följt av marsipan och den enligt många julkonnässörer sorgligt bortglömda äppelklubban.
Foto: Getty Images
24 Nov 2022
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"