Flera ekologiska råvaror har ökat mindre i pris än konventionella
17 Aug 2022
Nötfärs, havregryn, vetemjöl, smör är exempel på produkter där merpriset i butik minskat under det andra kvartalet i år. För några andra produkter, som kyckling och fläskfärs, har merpriset istället ökat något. Det visar rapporten Svenskt ekoindex kvartal 2 som mäter försäljningen av ekologisk mat och dryck i dagligvaruhandeln.
– Många tror nog att ekomaten är mycket dyrare, men som aktuella siffror visar så är det inte så stor skillnad mellan eko och konventionellt längre. Med bara någon krona extra kan du stötta en matproduktion som driver omställning till ett lantbruk som är bättre för miljö och hälsa, säger Ida Lind, expert marknad och hållbarhet på Ekologiska Lantbrukarna.
Den minskade prisskillnaden kan bero på flera faktorer, menar Ekologiska Lantbrukarna.
– Ekobönder producerar i högre utsträckning fodret till gårdens djur själva och sprutar inte med kemiska bekämpningsmedel som stör naturen och hotar grundvattnet. De är helt enkelt lite mer självförsörjande, vilket gör att de flesta påverkas mindre av höga priser på importerat foder och konstgödsel, säger Ida Lind, expert marknad och hållbarhet på Ekologiska Lantbrukarna.
Rapporten visar också att den totala försäljningen av ekologiska livsmedel minskade med 1,5 procent under det andra kvartalet jämfört med samma kvartal 2021.
Merpris för utvalda ekologiska produkter
Nötfärs
Kvartal 2: 24,55 kr/kg
Havregryn
Kvartal 2: 7,88 kr/kg
Vetemjöl
Kvartal 1: 4,35 kr/kg
Kvartal 2: 4,21 kr/kg
Smör och margarin
Kvartal 1: 35,14 kr/kg
Kvartal 2: 34,57 kr/kg
Kyckling
Kvartal 2: 61,56 kr/kg
Fläskfärs
Kvartal 1: 11,54 kr/kg
Kvartal 2: 13,46 kr/kg
Så beräknas merpriset
Merpriset är beräknat som skillnad i genomsnittligt pris för de ekologiska produkterna i gruppen och de konventionella i samma grupp. Det framräknade merpriset kan i viss mån påverkas av skillnader i förpackningsstorlek eller andra egenskaper.
Om Svenskt ekoindex
Kvartalsrapporten “Svenskt ekoindex” följer försäljningsutvecklingen för ekologiska livsmedel i dagligvaruhandeln och lanserades för första gången 2018. Rapporterna är den del av projektet “Marknadsanalyser och branschutveckling för ett växande eko-Sverige” som finansieras av Jordbruksverket inom ramen för den svenska livsmedelsstrategin.
17 Aug 2022
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"