God mat och dryck viktigast för en lyckad resa
10 Jun 2024
Ett restaurangkök till havs innebär helt andra förutsättningar och en rad speciella utmaningar jämfört med i land, enligt Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
– Ombord har vi flera restauranger med olika inriktningar och då personalen roterar på de olika restaurangerna är kraven på kompetensen extra hög. Bufféer kräver noggrann planering för att minska matsvinnet, vilket vi arbetar med genom att exempelvis servera mer i färdiga portioner, säger Janne Lindholm.
Var fjärde svensk svarar att god mat och dryck är viktigast för en lyckad resa eller kryssning. Det är fyra gånger viktigare är exempelvis kriterierna ”billiga priser” och bekvämlighet.
När fartygets menyer bestäms i de olika restaurangerna ombord utgår Viking Line från råvarutillgång, efterfrågan, kundrespons, säsong, och hållbarhet. Olika samarbeten – till exempel tävlingen Årets kock – ger också nya influenser och inspiration.
– Vi arbetar även mycket med lokala råvaror från Sverige, Finland, Åland och Estland, vilket utgör 70 procent av vårt utbud med trogna leverantörer inom Östersjöregionen, berättar Janne Lindholm.
Viking Line är en av Nordens största återförsäljare av vin. Rederiet arrangerar dryckesmässor och har även lanserat eget öl i samarbete med det prisbelönta bryggeriet Rock Paper Scissors Brewing. Dryckerna både i restaurangerna och butikerna ombord är noga utvalda i en process där både passagerare, personal och leverantörer är delaktiga.
– Vi kan se ett fortsatt växande intresse hos våra kunder, speciellt inom vinkategorin där vi satsar stort. Vi har en inarbetad process med ett ambitiöst vinråd som arbetar med att hålla utbudet uppdaterat och attraktivt, med en god relation mellan pris och kvalitet. Vi följer globala trender och försöker alltid erbjuda något nytt och intressant för våra passagerare – och våra kunders feedback ombord är en del av processen i val av drycker, säger Mats Kotka, Head of Retail Operations Viking Line.
Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Demoskop bland personer mellan 18–80 år mellan 17–27 november 2023. Undersökningen bestod av 1 000 respondenter vardera i Sverige, Finland och Estland.
Vad är viktigast för dig för en bra upplevelse på resan/kryssningen?
Billiga priser 6%
God mat 27%
Framträdanden 3%
Fina hytter/fint fartyg 6%
Bra service 3%
Gott sällskap 4%
Renlighet 3%
Avkopplande omgivning, inga störningsmoment 6%
Snabb transport till destinationen, schemat 2%
Enkel och smidig resa 2%
Bekväm omgivning 6%
Bra väder, ingen storm 4%
Säkerhet 3%
Bra upplevelser 4%
Annat 6%
Vet ej 16%
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Viking Line
10 Jun 2024
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"