Grand Hôtel firar 150 år och lanserar en coffee table-bok
5 Maj 2024
Hotellet har under årens lopp haft många celebriteter på besök, där har flera historiska ögonblick och oförglömliga händelser ägt rum sedan dörrarna öppnades för första gången 1874. Nu har Grand Hôtel tagit fram en exklusiv coffee table-bok och tidskapsel av hotellet inför hotellet 150-årsjubileum. Boken är framtagen i samarbete med Rami Hanna och Hanna MW på HA/NA Productions.
Coffee table-boken, skapad tillsammans med fotografen Rami Hanna och kreatören och stylisten Hanna Marzouki Widlund på HA/NA Productions, tar med oss till den anrika adressen vid Kungliga slottet. Den utgör inte bara ett tidsdokument, utan också en kärleksfull hyllning till hotellets arv av innovation och hantverk samt dess eviga strävan efter excellens.
–Grand Hôtel är inte bara en byggnad, det är en destination som andas historia, hantverk och innovation. Denna coffee table-bok är vår hyllning till det förflutna, till nuet och till det som kommer att vara – en tidskapsel som låter våra gäster och besökare dyka djupt in i hotellets fascinerande värld och uppleva dess tidlösa skönhet och elegans så som det ser ut när vi nu firar 150 år, säger Pia Djupmark, vd på Grand Hôtel Stockholm.
Genom åren har hotellet fungerat som epicentrum för handel, kultur och nöje – med glittrande galamiddagar i Spegelsalen och avslappnade stunder i Cadierbaren, möten med världsledare och romantiska weekendresor – och det är denna skildring av Grand Hôtel som fångas på sidorna i boken. Med en unik blandning av bildkonst och berättelser bjuds vi in till en ny sida av hotellet där dagliga situationer visas upp på ett modernt och fartfyllt sätt, där nyckelpersoner delar med sig av sina personliga anekdoter.
–När Grand Hôtel kontaktade oss gillade vi framförallt tanken att få porträttera hotellet på ett nytt och spännande sätt med en modern, personlig och framåtsträvande känsla. För första gången skulle vi kunna porträttera alla delar av Grand Hôtel, få visa personerna bakom det enorma maskineriet och bjuda in läsarna bakom kulisserna på riktigt. Boken kombinerar analoga blixtbilder, personliga handskrivna hälsningar och tidlösa uppslag av Grand Hôtels salar, vilket ger boken en kontrastrik och inspirerande känsla. Vi hoppas att bläddrarna ska känna att Grand Hôtel är en plats där man bevarat dåtiden samtidigt som man inte är rädd att blicka framåt, säger Rami Hanna och Hanna MW på HA/NA Productions.
–Vi är ödmjuka inför det arv vi förvaltar och ser fram emot att få dela denna nya tolkning med världen och alla som bidragit till att forma Grand Hôtel till den legendariska destination det är idag, från våra fantastiska gäster till vår dedikerade personal, fortsätter Pia Djupmark.
Grand Hôtels coffee table-bok A tribute to the past, present and future kommer att säljas exklusivt för 1 595 kronor i hotellets butik Grand Affections, och finnas i samtliga rum.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Grand Hôtel
5 Maj 2024
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Kryddiga drinkar med Fireball
Firebål, Spicy Sunrise och Fireball Sour
-
Introducerar ett nytt kvällskoncept - traditionellt kinesiskt midnattsnack
"Ambitionen är att inte bara erbjuda utsökt mat, utan också skapa en unik och spännande atmosfär"
-
Topp 10: Hit reser svenskarna på höstlovet
"Det har varit ett högt bokningstryck i år"
-
Estrellas Heta Häxhattar med chili och gräddfil gör comeback
De frasiga barsnacksen är tillbaka
-
Nytt skräckhus i restaurang Fiesta under Halloween på Gröna Lund
"I den zombiesmittade restaurangen Zombiesta förvandlas varje gäst till en del av menyn när de möter kökspersonal som inte bara lagar maten, utan också jagar den"
-
Fanta lanseras med Beetlejuice -design
"Inför Halloween kände vi att det var det perfekta tillfället att skaka om Fanta lite och blanda det bubbliga och färgglada med Beetlejuices läskigheter"
-
Han blir ny vd för Hotel Diplomat
"Det är en spännande och stimulerande utmaning"