Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

GW:s Nyktra Pilsner - ny lansering från Kosta Bryggeri

 
GW:s Nyktra Pilsner - ny lansering från Kosta Bryggeri–Det har varit roligt och lärorikt att producera öl, då jag själv är en kräsen och medveten ölkonnässör, säger Leif G.W. Persson, här tillsammans med företagsledaren Torsten Jansson och krögaren Pontus Frithiof. Det småländska bryggeriet Kosta Bryggeri lanserar nu en alkoholfri lager – GW:s Nyktra Pilsner – den första av två ölnyheter som tagits fram genom ett nära samarbete mellan författaren och kriminologen Leif G.W. Persson, företagsledaren Torsten Jansson och krögaren och initiativtagaren Pontus Frithiof.

Under våren lanserarar Kosta Bryggeri två ölsorter som bär Leif G.W. Perssons namn och bild. GW:s Nyktra Pilsner är den första att lanseras och finns från och med vecka 7 hos utvalda återförsäljare. Bakom framtagning, produktion och lansering står trion Torsten Jansson, Leif G.W. Persson och Pontus Frithiof. 
– Det har varit roligt och lärorikt att producera öl, då jag själv är en kräsen och medveten ölkonnässör. Jag har stora förhoppningar på våra gemensamma produkter. Vår alkoholfria öl är ljus med bra beska och den smakar pilsner, säger Leif G.W. Persson.

W:s Nyktra Pilsner beskrivs som en alkoholfri bernstensljus lager med mycket smak. Den har en klassisk stil och karaktär med twist.  Pilsnern är bryggd på tyskt ädelhumle och har en fin balans mellan beska och sötma. Den karaktäristiska smaken av lager gör att den passar bra att dricka som den är, och även till matiga husmansrätter.  Flaskans utseende och etikett gå i linje med bryggeriets övriga sortiment. 

Torsten Jansson kontaktade Pontus Frithiof och berättade om Kosta Bryggeri som, under pandemin, startade att tillverka kvalitativ hantverksöl. Efter ett inspirerande samtal föreslog Pontus idéen om att producera öl tillsammans med Leif G.W. Persson, som likt Torsten är en återkommande gäst på Pontus Frithiofs restauranger sedan lång tid tillbaka. Detta blev startskottet för ett nära samarbete, med Leif G.W. som ansiktet utåt för två nya produkter signerade bryggeriet.

– Det känns väldigt roligt att ha fått till ett så nära och bra samarbete med Leif och Pontus och vi är alla spända på att äntligen få presentera vår första gemensamma produkt. Vi är tre enkla personer som gör något stort gemensamt och vi kommer att lyfta volymerna. Vår ambition är att bli ett lönsamt bryggeri, och en ny attraktion för destinationen Kosta, vilket ska locka fler besökare till platsen, säger Torsten Jansson, vd New Wave Group och Kosta Bryggeri.

Planerna på ett mikrobryggeri med hantverksskicklighet, inspirerat av lokala referenser och med kopplingen till Kosta Glasbruk (Orrefors Kosta Boda) med anor från 1742, har länge funnits hos Torsten Jansson. Hans idé om att brygga eget öl som påminner om Kostas historia låg till grund för satsningen som kom att bli Kosta Bryggeri, med öppning under rådande pandemi 2022. Sedan dess har hundratusentals liter öl producerats i Kosta och de återfinns på lokala restauranger såväl som på hyllorna på Systembolaget.

 Idag har Kosta Bryggeri fyra ölsorter i sitt sortiment: Hyttpilsner (en ljus lager), Julöl (mörk lager), Amber (Ale) och Modern English (India Pale Ale).  Alla i gammeldags mörka glasflaskor med vackra etiketter.   




Av: Annika Rådlund Källa och foto: Kosta Bryggeri