Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

#helakoppen – ett nytt initiativ för att ta vara på kaffe

 
#helakoppen – ett nytt initiativ för att ta vara på kaffeNu lanserar Löfbergs #helakoppen – ett initiativ som ska hjälpa fler ta vara på hela koppen och få ut mer av sitt kaffe. Nu ses kaffet inte bara som en slutprodukt, utan även som råvara till nya produkter i en cirkulär ekonomi.

Sverige är ett av världens mest kaffetörstiga land, samtidigt slattar vi bort 300 miljoner liter kaffe varje år. Ett onödigt slöseri med jordens resurser. 

- Vi vill öka värdet på kaffet. Genom att använda hela koppen får kunden och konsumenten mer för pengarna samtidigt som vi gör en gemensam insats för miljön, säger Anders Thorén, pressansvarig på Löfbergs.

Initiativet handlar om att få fler att ta hand om sumpen och det överblivna kaffet istället för att slänga en värdefull restprodukt i soporna. Det kan till exempel vara att använda kaffesumpen som kroppsskrubb eller färga tyg med, eller att baka eller göra svalkande kaffedrinkar med överblivet kaffe.

Återbruka och förädla kaffesumpenLöfbergs har utvecklat en rad olika lösningar och tips för att återbruka och förädla kaffet, både för restauranger och caféer, och för hemmabruk. Det handlar om att använda kaffesumpen och överblivet kaffe på ett smart sätt.

- Vi erbjuder en rad nya produkter på våra kaffebarer i Stockholm och Karlstads i syfte att ta tillvara på hela koppen, och hoppas såklart att fler restauranger och caféer ska följa efter. Vi satsar också stort på att inspirera till återbruk i hemmet under sommaren genom våra sociala kanaler, säger Anders Thorén.



Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906.  Löfbergs är en del av Löfbergs group som även äger varumärkena Peter Larsen Kaffe, Percol, Green Cup, Kobbs och SuperBonobo.



Av: Annika Rådlund Källa och foto: Löfbergs