Hit vill de utländska turisterna åka i Sverige
9 Mar 2022
Från 1 februari och framåt har svenskarnas sökningar på resmål utomlands ökat med ca 30 procent, jämfört med under januari månad. Toppen nåddes 13 februari.
Men även intresset för att resa till Sverige har ökat. Under februari månad har sökningarna hit legat på runt 400 000 per dag. Framför allt är det storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö som lockar. Men även flera orter i norr ligger i topp.
– Det stora naturintresset bland européer gör att vi ser ett stort tryck på norrländska orter som Kiruna, Luleå och Umeå. Även Arvidsjaur, med närheten till en unik fjällnatur, är ett stort dragplåster bland utländska besökare, säger Bettina Lemeßier, PR-chef på Travellink.
Tyskarna fortsätter vara den dominerande gruppen utländska turister som planerar att besöka Sverige, tätt följt av engelsmän och fransmän. Bilden ser likadan ut för samtliga nordiska länder.
– Vi räknar även med att danskarna kommer tillbaka stort i sommar, men här verkar man avvakta ett litet tag till med att boka, säger Bettina Lemeßier.
10 i topp: Platser i Sverige som utländska resenärer söker mest på just nu
Stockholm
Tyskar
Om Travellink
Travellink är en onlineresebyrå med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. I utbudet finns över 660 flygbolag, över 2,1 miljoner hotell över hela världen.
9 Mar 2022
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"