Lanserar plastfritt kaffelock av gran och tall
21 Mar 2022
Idén som föddes av Lars och Håkan över en kopp kaffe på Norr Mälarstrand i Stockholm och som först ritades upp på en pappersservett är har nu utvecklats till en produkt som precis har lanserats på marknaden.
- Vi har utvecklat ett miljövänligt lock som sitter inuti muggen. Därmed ökar stabiliteten och hela dryckesupplevelsen blir mycket bättre, säger de. Man dricker från kanten av bägaren istället för locket, slipper bränna sig och det smakar inte plast eller papper. Kaffet smakar precis som i kaffekoppen hemma.
Locket är miljövänligt, 100% återvinningsbart och med en bra funktionalitet. Det görs av biobaserat fibermaterial från svensk råvara, gran och tall. Genom att de tillverkas genom en unik så kallad torrformningsprocess, så ska locket också vara stabilt och hållbart. Lockets design möjliggör 25 procent mindre mängd material i produktionen.
- Vi ser redan idag att det finns en stor marknad för Liplid. Vi har kontakt med stora kedjor som är väldigt intresserade av att köpa locket, säger Jesper Berthold vd på UniCup Scandinavia AB, vilka står bakom Liplid.
Liplid är utvecklat av företaget UniCup Scandinavia AB tillsammans med Linköpings universitet och Research Institute of Sweden (RISE). Locket produceras av PulPac i Göteborg.
Restaurangkedjan Max, som säljer två miljoner kaffekoppar per år, är först ut introducera locket i sina restauranger.
Locket är 100% återvinningsbart och 100% biologiskt nedbrytbart.
Unicup Scandinavia AB vann också kategorin ’Förpackningsmaterial och komponenter’ med locket Liplid i World star packing award. Det är organisationen WPO (World Packaging Organisation) som efter noggrant arbete och ordentlig analys utser världens bästa förpackningar. Bedömningen görs av en jury bestående av 36 experter från lika många länder och priset kommer att delas ut i Milano i maj 2022.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Liplid
21 Mar 2022
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"