Lanserar plastfritt kaffelock av gran och tall
21 Mar 2022
Idén som föddes av Lars och Håkan över en kopp kaffe på Norr Mälarstrand i Stockholm och som först ritades upp på en pappersservett är har nu utvecklats till en produkt som precis har lanserats på marknaden.
- Vi har utvecklat ett miljövänligt lock som sitter inuti muggen. Därmed ökar stabiliteten och hela dryckesupplevelsen blir mycket bättre, säger de. Man dricker från kanten av bägaren istället för locket, slipper bränna sig och det smakar inte plast eller papper. Kaffet smakar precis som i kaffekoppen hemma.
Locket är miljövänligt, 100% återvinningsbart och med en bra funktionalitet. Det görs av biobaserat fibermaterial från svensk råvara, gran och tall. Genom att de tillverkas genom en unik så kallad torrformningsprocess, så ska locket också vara stabilt och hållbart. Lockets design möjliggör 25 procent mindre mängd material i produktionen.
- Vi ser redan idag att det finns en stor marknad för Liplid. Vi har kontakt med stora kedjor som är väldigt intresserade av att köpa locket, säger Jesper Berthold vd på UniCup Scandinavia AB, vilka står bakom Liplid.
Liplid är utvecklat av företaget UniCup Scandinavia AB tillsammans med Linköpings universitet och Research Institute of Sweden (RISE). Locket produceras av PulPac i Göteborg.
Restaurangkedjan Max, som säljer två miljoner kaffekoppar per år, är först ut introducera locket i sina restauranger.
Locket är 100% återvinningsbart och 100% biologiskt nedbrytbart.
Unicup Scandinavia AB vann också kategorin ’Förpackningsmaterial och komponenter’ med locket Liplid i World star packing award. Det är organisationen WPO (World Packaging Organisation) som efter noggrant arbete och ordentlig analys utser världens bästa förpackningar. Bedömningen görs av en jury bestående av 36 experter från lika många länder och priset kommer att delas ut i Milano i maj 2022.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Liplid
21 Mar 2022
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Kryddiga drinkar med Fireball
Firebål, Spicy Sunrise och Fireball Sour
-
Introducerar ett nytt kvällskoncept - traditionellt kinesiskt midnattsnack
"Ambitionen är att inte bara erbjuda utsökt mat, utan också skapa en unik och spännande atmosfär"
-
Topp 10: Hit reser svenskarna på höstlovet
"Det har varit ett högt bokningstryck i år"
-
Estrellas Heta Häxhattar med chili och gräddfil gör comeback
De frasiga barsnacksen är tillbaka
-
Nytt skräckhus i restaurang Fiesta under Halloween på Gröna Lund
"I den zombiesmittade restaurangen Zombiesta förvandlas varje gäst till en del av menyn när de möter kökspersonal som inte bara lagar maten, utan också jagar den"
-
Fanta lanseras med Beetlejuice -design
"Inför Halloween kände vi att det var det perfekta tillfället att skaka om Fanta lite och blanda det bubbliga och färgglada med Beetlejuices läskigheter"
-
Han blir ny vd för Hotel Diplomat
"Det är en spännande och stimulerande utmaning"