Lansering av Årets Sill 2023
1 Apr 2023
Projektet Årets Sill är ett samarbete mellan restaurang- och konferensanläggningen Salt & Sill på Klädesholmen och sill-producenten Klädesholmen Seafood. Målsättningen är att ta fram nya, spännande och innovativa sillinläggningar och samtidigt bidra till Sjöräddningssällskapets viktiga arbete.
Förslagen till Årets Sill tas fram av Salt & Sill och dess personal. Efter juryns val kvarstår Klädesholmen Seafood's arbete med att utveckla en sillinläggning som är anpassad för fabriksproduktion med en längre hållbarhet.
I år var det äntligen östkustens tur att få agera jury. En kylig höstdag fick Munsö/Ekerö Sjöräddningsstation besök av Klädesholmen Seafood och restaurang Salt & Sill som presenterade de utvalda nomineringarna av sillinläggningar. Juryn, som vanligt bestående av mycket engagerade sjöräddare, fick avlägga sin röst på den sill som föll dem bäst i smaken. Som vinnare stod Grönt te & Citrus som får sin friska smak från bland annat citronverbena, citrongräs och grönt te.
En krona per såld sillburk går direkt till Sjöräddningssällskapet och deras arbete för ökad säkerhet till sjöss. Genom sina 74 stationer längs Sveriges långa kust och i de stora sjöarna utgår 2 400 frivilliga sjöräddare har jour dygnet runt, året om.
I år lanseras Årets Sill redan vecka 11 så det finns möjlighet att njuta av den lagom till Påsk. Men självklart uppmärksammas Årets Sill även på Sillens dag den 6 juni likt tidigare år.
1 Apr 2023
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"