Le Croissant kaffebarer inför pant på kaffekoppar för takeaway
10 Okt 2022
Tillsammans med &Repeat trycks framöver alla Le Croissants kaffekoppar med en &Repeat QR-kod som skall hjälpa konsumenten att sortera och återvinna materialet korrekt efter användning.
Den 10:e oktober ansluter sig alla Le Croissant kaffebarer i Sverige till &Repeats pantsystem. Totalt utgör detta 40 enheter över hela Sverige med en förbrukning om cirka 2 miljoner kaffekoppar årligen. Genom att gå med i &Repeats plattform kommer kedjan bidra till att reducera både sitt resursanvändande och miljöpåverkning motsvarande 609 176 kg CO2 och bidra till en reducerad materialanvändning motsvarande 161 018 kg kartong.
Kunder som scannar QR-koden på muggen med sin mobil och bekräftar sin återvinning kommer bli belönad i form av credits som kan användas som betalmedel vid nästa köp hos Le Croissant, eller annan ansluten &Repeat-restaurang i Sverige.
–Stora kedjor som Le Croissant som når ut till så många konsumenter över hela Sverige har en unik möjlighet till att vara med och påskynda utvecklingen mot en mer cirkulär restaurangbransch. Detta är ett mycket viktig bidrag i rätt riktning och något vi är väldig stolta över, säger Mikael Berglin, Säljchef och medgrundare på &Repeat.
–Omställningen till ett cirkulärt samhälle är en av de viktigaste prioriteringar som vi behöver lyckas med för att nå våra klimatmål i Sverige. För Le Croissant är det viktig att aktivt vara med och bidra i denna omställning och därför har vi valt att arbeta med &Repeat för att underlätta för våra gästar att göra rätt och skapa en konsumtion med mindre avtryck på miljön, säger David Mirzajani som är Verkställande Direktör på Le Croissant.
–När en sådan stor kedja som Le Croissant går med i plattformen vet vi att det också får stora ringar på vattnet utöver kedjans egna produkter och restauranger. Den ökade räckvidden som detta medför bidrar också till att andra kedjors återvinning ökar då en konsument tar med sig beteendet från ett köptillfälle till andra köptillfällen. En konsument är kund till flera varumärken och produkter och vi får den så kallade nätverkseffekten av en beteendeförändring, fortsätter Mikael Berglin.
Från och med den 3 oktober kommer gästerna hitta &Repeats QR-kod på de redan återvinningsbara salladsförpackningarna samt på alla nya kaffemuggar. Scannar gästen koden med sin mobil finns instruktioner på hur förpackningen skall sorteras och en karta med översikt på närmaste plats som kan ta emot förpackningen. Har gästen egen återvinning på sitt kontor eller hemma kan gästen också registrera denna och bli belönad för att återvinna förpackningen.
10 Okt 2022
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"