Mackmyra lanserar Jaktlycka
26 Aug 2020
Mackmyra lanserar årligen två nya limiterade utgåvor anpassade efter säsongens möjligheter, vilket har blivit en tradition i Sverige sedan 15 år. Säsongsutgåvorna har dessutom gjort destilleriet Internationellt känt genom slutlagringen av whisky på fat mättade med smaker som ligger den svenska naturen nära.
I höstens utgåva har Mackmyra använt sig av det småskaliga vineriet Grythyttan och deras lingon- och blåbärsvin, Jakt, vilket resulterat i en ny klassisk hantverksmässig svensk whiskysmak.
Grythyttans passionerade och hantverksmässigt vinmakare Per och Ingunn skapar naturliga bärviner med omtanke och respekt för naturen och råvarorna. De använder sig endast av naturens eget skafferi och använder inga tillsatser, då de är helt övertygade om att bären talar för sig själv.
– Jaktlycka är en varm och mjuk whisky fylld av skogens skatter. Tonerna av bär tillsammans med det härliga kryddiga bidraget från den svenska eken ger en underbar smak av svensk skog och höst. Resultatet är en krämig och bärig whisky med en mjukt inbäddad kryddighet och toner av torkad frukt, vanilj och russin. Den kommer passa utmärkt som en klassisk avec till en dessert av mjölkchoklad, bär och nötter, säger Angela D’Orazio, Master Blender Mackmyra.
Mackmyras säsongswhisky Jaktlycka lanseras på Systembolagets beställningssortiment den 2 september 2020.
26 Aug 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"