McDonald’s slutar med ballonger
7 Sep 2020
McDonald’s slutar med klassiska ballonger – minskar engångsartiklar och plastanvändning McDonald's i Sverige tar ytterligare ett viktigt steg mot att eliminera plast och engångsartiklar på de drygt 200 restaurangerna runt om i landet, när restaurangkedjan idag tillkännager att den ikoniska McDonald’s-ballongen med tillhörande ballongpinne försvinner från restaurangerna.
Ballongerna som har funnits på restaurangerna i Sverige sedan starten 1973, har blivit ett klassiskt inslag i restaurangbesök och på barnkalas. Ballongerna ersätts nu istället med digitala ballonger i form av ett roligt spel, som finns att ladda ner på McDonald’s app.
- Ballongerna har länge varit uppskattade av våra gäster, stora som små. För att fortsätta ge våra minsta gäster en rolig McDonald’s-upplevelse ersätter vi nu ballongerna med digitala ballonger, säger Henrik Nerell, hållbarhetsansvarig på McDonald's i Sverige.
McDonald’s i Sverige arbetar kontinuerligt för att minska den egna påverkan på miljön och ambitionen är att helt eliminera gästförpackningar av plast till 2022.
- Hos oss gör allt miljöarbete, stort som smått, skillnad, tack vare vår storlek. Och vi är övertygade om att våra digitala ballonger kommer att bli minst lika uppskattade som de fysiska ballongerna som vi haft tidigare. Gästernas positiva respons och feedback på vårt hållbarhetsarbete sporrar oss att dag för dag, restaurang för restaurang, att fortsätta utvecklas och utmana oss själva, säger Joachim Knudsen vd på McDonald's i Sverige.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: McDonald's
7 Sep 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"