McDonald’s Sverige lanserar burgare av 100% växtkött
13 Jan 2021
McDonald’s har sedan 1997 haft växtbaserade alternativ på menyn och 2017 var McDonald’s i Sverige först med en helt vegansk burgare - McVegan. Den senaste tiden har McDonald’s gjort uppdateringar i befintliga restaurangen för att öka menyflexibiliteteten och ge gäster ännu bättre möjligheter att anpassa sitt menyval.
- McPlant erbjuder en helt ny smakupplevelse, men ändå med samma ikoniska McDonald’s smak som vanligt. Vår växtbaserade burgare är till för alla våra gäster – både de som är sugna på att prova något nytt, och som ytterligare ett alternativ för alla de gäster som idag äter flexitariskt, säger Staffan Ekstam, marknadschef på McDonald’s Sverige.
Receptet för den växtbaserade burgaren är framtaget exklusivt av och för McDonald’ s, den har en klassisk McDonald’s smak i form av välbalanserade toner av umami, bra tuggmotstånd och textur och den steks tillsammans med övriga burgare på stekhällar. En växtbaserad burgare för alla gäster som gillar McDonald’s vanliga burgare, helt enkelt.
- Det här är ett spännande test av en riktigt god burgare, vi följer testlanseringen av McPlant på nära håll och är väldigt nyfikna på gästernas reaktioner på burgaren. Genom att vara marknaden där McPlant testas ges vi möjlighet att visa att en växtbaserad-burgare har stor potential på McDonald’s meny, som ett komplement till våra övriga erbjudanden, säger Joachim Knudsen, VD på McDonald’s Sverige.
McDonald’s Sverige serverar mat till över 400 000 gäster varje dag. En undersökning som Kantar-Sifo genomfört i slutet av 2020 visar att en dryg tredjedel av svenskarna idag klassar sig som flexitarianer, det vill säga att man äter vegetarisk kost, utan att för den skull helt överge köttet.
Om McDonald’s i Sverige
Med över 200 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. De flesta restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. Vi vill göra det goda valet enkelt för våra gäster och har därför en bred meny med något för alla smaker, preferenser och plånböcker och serverar bara mat av högsta kvalitet med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Läs mer.
13 Jan 2021
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"