McDonald’s Sverige lanserar burgare av 100% växtkött
13 Jan 2021
McDonald’s har sedan 1997 haft växtbaserade alternativ på menyn och 2017 var McDonald’s i Sverige först med en helt vegansk burgare - McVegan. Den senaste tiden har McDonald’s gjort uppdateringar i befintliga restaurangen för att öka menyflexibiliteteten och ge gäster ännu bättre möjligheter att anpassa sitt menyval.
- McPlant erbjuder en helt ny smakupplevelse, men ändå med samma ikoniska McDonald’s smak som vanligt. Vår växtbaserade burgare är till för alla våra gäster – både de som är sugna på att prova något nytt, och som ytterligare ett alternativ för alla de gäster som idag äter flexitariskt, säger Staffan Ekstam, marknadschef på McDonald’s Sverige.
Receptet för den växtbaserade burgaren är framtaget exklusivt av och för McDonald’ s, den har en klassisk McDonald’s smak i form av välbalanserade toner av umami, bra tuggmotstånd och textur och den steks tillsammans med övriga burgare på stekhällar. En växtbaserad burgare för alla gäster som gillar McDonald’s vanliga burgare, helt enkelt.
- Det här är ett spännande test av en riktigt god burgare, vi följer testlanseringen av McPlant på nära håll och är väldigt nyfikna på gästernas reaktioner på burgaren. Genom att vara marknaden där McPlant testas ges vi möjlighet att visa att en växtbaserad-burgare har stor potential på McDonald’s meny, som ett komplement till våra övriga erbjudanden, säger Joachim Knudsen, VD på McDonald’s Sverige.
McDonald’s Sverige serverar mat till över 400 000 gäster varje dag. En undersökning som Kantar-Sifo genomfört i slutet av 2020 visar att en dryg tredjedel av svenskarna idag klassar sig som flexitarianer, det vill säga att man äter vegetarisk kost, utan att för den skull helt överge köttet.
Om McDonald’s i Sverige
Med över 200 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. De flesta restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. Vi vill göra det goda valet enkelt för våra gäster och har därför en bred meny med något för alla smaker, preferenser och plånböcker och serverar bara mat av högsta kvalitet med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Läs mer.
13 Jan 2021
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
I mars öppnar nyrenoverade Scandic Wallin
"Vi ser verkligen framemot att äntligen få slå upp portarna till detta moderna hotell med mycket centralt läge och goda kommunikationsmöjligheter"
-
Uber Ski lanseras i Sverige
"Med Uber Ski tror vi att vi kan hjälpa dem som vill lägga mindre tid på logistiken och mer tid på allt det roliga under semestern. Vi hoppas tjänsten blir ett uppskattat tillskott under skidsäsongen"
-
Indochine har öppnat på Arlanda
"Indochine är, med sitt asiatiska, inspirerande koncept, ett perfekt komplement till det övriga utbudet på Marknadsplatsen"
-
Max öppnar flagship-restaurang i Köpenhamn
"Restaurangen får ett väl synligt läge där många gående och cyklister passerar varje dag"
-
Hotellet har inrett ett Mellorum
Mellorummet har glammiga detaljer och utlovar flera överraskande inslag. Bland annat kommer...
-
Husmanskosten får en egen dag i kalendern
"Husmanskostens dag har potential att bli en viktig dag"
-
Recept: One Pot Risoni Pomodoro med varm fetaost & bönor
Toppa receptet med detta: