Nordic Choice Hotels byter namn till Strawberry
19 Jun 2022
Han meddelade att under 2023 ska de byta namn från Nordic Choice Hotels till Strawberry. På hemsidan meddelar de sina gäster att "Oroa dig inte, det påverkar inte din medlemsnivå, dina bokningar, hotellnamn eller hotellkedjor".
- Tillsammans med fantastiska kollegor har vi byggt en av Nordens största hotellkoncerner med hotellupplevelser från lågpris till lyxsegment. Målet är att vara den mest spännande reselivsaktören i hela Norden, och då måste vi vidareutveckla företaget genom att bredda produkterna och tjänsterna som ingår i vår lojalitetsklubb och hotellkoncern. För att markera bytet ska företaget byta namn till Strawberry och vi glädjer oss att starta den här resan, säger Petter Stordalen, ägare av Strawberry och grundare av Nordic Choice Hotels.
Nordic Choice Hotels grundades under 1990-talet och företaget har sedan dess haft en starkt tillväxt. Under åren 1997 till 2000 växte företaget med ett nytt hotell varannan vecka och 50 nya anställda var tionde dag. Idag är Nordic Choice Hotels den största hotellkoncernen i Norge och Sverigen. I Norden har företaget totalt 214 hotell i fem länder, inklusive Baltikum, 3 000 lägenheter inom affärsområdet Strawberry Living och 15 000 anställda.
- Tillväxt ligger i vårt DNA, och för att vi ska fortsätta den fantastiska tillväxten vi har haft de senaste 25 åren krävs förändring. Det räcker inte att bara anpassa sig. Vi ska vara förarsätet. Vi ska vara bäst i klassen på hotellupplevelsen. Och vi ska utmana vår roll som reselivsaktör med målet att bli mer relevanta för fler personer, oftare. Därför markerar Strawberry ett nytt och spännande område för oss, säger Petter Stordalen.
Namnbytet blev annonserat av Stordalen själv under hans tal på Vinterkonferensen på Friends Arena under söndagen. Arrangemanget som samlar 2500 anställda och samarbetspartners är en årlig tradition som vanligtvis genomförs i mitten av januari men som på grund av pandemin blev flyttat till juni i år. Där blev det känt att företaget kommer att byta namn under 2023 och att koncernen ska fortsätta med sin multi branding strategi som betyder att koncernen ska fortsätta att erbjuda olika hotellkedjor anpassat till olika målgrupper.
- Vi har byggt vår framgång på att ha branschens bästa medarbetare. Grunden och tryggheten i det vi nu ska göra bygger på en stolt historia med stor genomförandekraft. Nu tar vi företaget in i en ny tid som ska möta framtidens reseliv och då måste vi tillsammans skapa en ännu mer attraktiv lojalitetsklubb med produkter och erbjudanden anpassat till framtidens gäst. Samtidigt ska vi bygga vidare på kärnan i allt Nordic Choice står för - nämligen hållbarhet, mångfald och inkludering samt att ge människor en chans och kämpa mot utanförskap, säger Torgeir Silseth, VD för Nordic Choice Hotels.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Nordic Choice Hotels
19 Jun 2022
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Kryddiga drinkar med Fireball
Firebål, Spicy Sunrise och Fireball Sour
-
Introducerar ett nytt kvällskoncept - traditionellt kinesiskt midnattsnack
"Ambitionen är att inte bara erbjuda utsökt mat, utan också skapa en unik och spännande atmosfär"
-
Topp 10: Hit reser svenskarna på höstlovet
"Det har varit ett högt bokningstryck i år"
-
Estrellas Heta Häxhattar med chili och gräddfil gör comeback
De frasiga barsnacksen är tillbaka
-
Nytt skräckhus i restaurang Fiesta under Halloween på Gröna Lund
"I den zombiesmittade restaurangen Zombiesta förvandlas varje gäst till en del av menyn när de möter kökspersonal som inte bara lagar maten, utan också jagar den"
-
Fanta lanseras med Beetlejuice -design
"Inför Halloween kände vi att det var det perfekta tillfället att skaka om Fanta lite och blanda det bubbliga och färgglada med Beetlejuices läskigheter"
-
Han blir ny vd för Hotel Diplomat
"Det är en spännande och stimulerande utmaning"