Ny studie visar vad gästerna tar med sig från hotellet
18 Mar 2021
Med begränsat resande under det senaste året är svenskarna redo att leva sitt bästa hotelliv igen, och 37% tycker att det ”ultimata kapet” är en gratis natt på ett hotell. Cirka två tredjedelar (65%) av svenskarna medger dock att toalettartiklar i ministorlek toppar listan över föremål som de älskar att ta med sig hem när det njuter av sin hotellsemester.
Efter de små toalettartiklarna erkänner 24% att de har tagit hem portionspåsar med te, kaffe och socker, 16% har strosat hem med hotelltofflor och 10% har avslutat sin vistelse med en hotellmorgonrock för att vi bibehålla hotellkänslan även hemma.
Mer överraskande är att svenskarna erkänner att de även stulit lite ovanligare föremål såsom Tv:n (4%), tallrikar och bestick (3%), kaffebryggare/vattenkokare (1%), och till och med receptionsklockan (2%). Men totalt sett vinner definitivt komfort, över en femtedel (22%) säger att om det fick ta ett valfritt föremål från ett hotell skulle det vara den läckra morgonrocken och tofflor, framför hotellkonst, möbler och den stora sängen.
Känner ingen skuld
Undersökningen visar också att endast 17% av svenska resenärer känner någon skuld när de tar med sig några av de mindre föremålen från hotell.
En fjärdedel (26%) tycker att det är normalt att plocka med sig ett föremål eller två. Slutligen finns det de som lever för adrenalinkickar och som säger att de älskar spänningen (5%) av att fylla fickorna med croissanter från buffén innan de checkar ut.
Vad vi saknar mest
Eftersom 2020 var året som aldrig var för resor, är det tydligt att svenskarna är redo att återgå till de lyxiga hotellsängarna och njuta av den 5-stjärniga behandlingen igen. Medan resandet varit begränsat, säger över hälften (54%) av svenska resenärer att de saknar att få maten tillagad av en hotellkock mest. 45% saknar de lyxiga stunderna i hotellets bubbelpool och spa mest.33% saknar att få sitt rum städat, för 34% handlar det om krispiga lakan, och 18% är redo för VIP-behandling med lyxiga toalettartiklarna.
1Undersökningen genomfördes av One Poll mellan 1–3 mars 2021 med 4,500 respondenter i Italien, Frankrike, Sverige, Danmark, Finland och Norge.
18 Mar 2021
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Kryddiga drinkar med Fireball
Firebål, Spicy Sunrise och Fireball Sour
-
Introducerar ett nytt kvällskoncept - traditionellt kinesiskt midnattsnack
"Ambitionen är att inte bara erbjuda utsökt mat, utan också skapa en unik och spännande atmosfär"
-
Topp 10: Hit reser svenskarna på höstlovet
"Det har varit ett högt bokningstryck i år"
-
Estrellas Heta Häxhattar med chili och gräddfil gör comeback
De frasiga barsnacksen är tillbaka
-
Nytt skräckhus i restaurang Fiesta under Halloween på Gröna Lund
"I den zombiesmittade restaurangen Zombiesta förvandlas varje gäst till en del av menyn när de möter kökspersonal som inte bara lagar maten, utan också jagar den"
-
Fanta lanseras med Beetlejuice -design
"Inför Halloween kände vi att det var det perfekta tillfället att skaka om Fanta lite och blanda det bubbliga och färgglada med Beetlejuices läskigheter"
-
Han blir ny vd för Hotel Diplomat
"Det är en spännande och stimulerande utmaning"