Ny utbyggnad och Gessles Ferraribilar på hotellet
6 Apr 2023
Det är arkitektfirman Fredblad i Halmstad som har ritat The Front House, vars vitputsade femvåningsfasad blir en naturlig förlängning av den befintliga hotellbyggnaden.
Samtliga rum och konferenslokalen har designats av Åsa Gessle med MTA Bygg & Anläggning som huvudentreprenör.
Hotel Tylösand ägs sedan 1995 av Per Gessle och Björn Nordstrand, där modernt hotellboende kompletteras med restauranger, spa, konferensmöjligheter och ett konstgalleri med inriktning på modern fotokonst. Allt med den vidsträckta Tylösandsstranden precis utanför.
Varma strandfärger
De 39 nya dubbelrummen i The Front House går i de varma och milda kulörer man under sommarmånaderna kan se ute bland Tylösands strand, sand och dyner. I bottenplanet på The Front House bjuds det på unika upplevelser för alla med minsta intresse för exklusiva bilar. Här kommer nämligen att finnas en permanent utställning med delar av Per och Åsa Gessles unika bilsamling.
- Mitt bilintresse började när jag var liten och fick se bilderna på John Lennons psykedeliskt målade Rolls-Royce. Snacka om inspiration – en sådan ville man ju ha. Men just då fick jag nöja mig med att samla på Corgi Toys-leksaksbilar och bygga upp Scalextric-bilbanan med min storebror Bengt, berättar Per Gessle.
De flesta av Ferraribilarna som ställs ut är tillverkade i begränsat antal.
- Det var Ferrari Dino som fick mig att bli såld på Ferraribilar. Tony Curtis körde en röd Dino i ”Snobbar som jobbar” och på innerkonvolutet till George Harrisons ”Living In The Material World”-album ser man alla musiker ha picknick i hans trädgård och i bakgrunden står det en brun Dino. Det var något att fantisera om för en tonåring i Vilshärad, ler Per Gessle.
Ronnie Peterson Lounge
Den 60 kvm stora konferenslokalen i The Front House har döpts till Ronnie Peterson Lounge och är inredd som en hyllning till den legendariska svenska racingstjärnan. Lokalen är tekniskt topputrustad och avsedd för grupper på upp till 20 personer.
- Hotel Tylösand är sedan lång tid ett av Sveriges mest uppbokade konferenshotell och The Front House förstärker vårt erbjudande på ett mycket inspirerande sätt. Detta ger oss ytterligare möjligheter att fortsätta utvecklas och erbjuda våra gäster en ännu mer särskiljande och givande vistelse hos oss, säger Hotel Tylösands vd Elisabeth Haglund.
6 Apr 2023
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"