Nytt rekord för sommarturismen i Sverige
4 Okt 2022
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden uppgick till omkring 30,2 miljoner i Sverige under juni, juli och augusti. Det är en ökning med 18 procent jämfört med föregående sommar, och två procent fler än 2019 (denna siffra är uppdaterad 5 oktober - tidigare angavs felaktigt att ökningen uppgick till fyra procent).
Besöksrekord i landet
Sommaren innebar därmed även ett besöksrekord med det största antalet gästnätter sedan 2008. Uppgången drivs framför allt av återvändande utländska besökare.
– Vi ser en rekordstor ökning av utländska besökare, till följd av de släppta restriktionerna. Det är efterlängtade siffror för besöksnäringen, som har varit en av de mest utsatta branscherna under pandemin. Den stora omställningen har dock lett till svårigheter för företagen att hitta personal, säger Hannah Hall, analytiker på Tillväxtverket.
Sammanlagt stod de utländska turisterna denna sommar för ungefär en fjärdedel av gästnätterna i Sverige. Flest gästnätter stod besökare från Norge, Tyskland och Nederländerna.
– I landet som helhet har antalet besökare från våra två viktigaste marknader, Tyskland och Norge, nästan återhämtat sig till nivån före pandemins utbrott. De tyska besökarna lockas främst av Sveriges unika naturupplevelser. Sverige är dessutom världsledande inom hållbart resande, vilket talar för att de tyska gästnätterna kommer att fortsätta att öka, säger Hannah Hall, analytiker på Tillväxtverket.
Under sommarmånaderna är hotell den vanligaste anläggningsformen i Sverige. 46 procent av alla gästnätter registrerades på hotell.
– Hotellbranschen drabbades hårt under pandemin när de utländska turisterna uteblev. I år valde fler inhemska, svenska turister att bo på hotell än i fjol. Det tillsammans med återkomsten av de utländska turisterna gör sommaren 2022 till en rekordsäsong för hotellbranschen. Däremot klarade sig campingbranschen bra under pandemin, men antalet svenska turister på campingarna 2022 var lägre än rekordåret 2021, säger Hannah Hall, analytiker på Tillväxtverket.
Antalet gästnätter ökade i 16 av 21 län jämfört med i fjol. 14 av 21 län låg på en högre nivå än innan pandemin. I elva län slogs dessutom besöksrekord (dessa siffror är uppdaterade 5 oktober - tidigare angavs felaktigt att 17 av 21 län låg på en högre nivå, samt att 14 län hade besöksrekord).
– Ökade kostnader på grund av inflation och räntehöjningar, kombinerat med att hushållen har mindre pengar att spendera på resor, riskerar dock att göra årets uppsving kortvarigt för småföretagen. Senast vi såg en större nedgång i turismen var under den ekonomiska krisen i början på 90-talet. Många i branschen frågar sig nu om vi står inför en liknande nedgång under 2023, säger Hannah Hall, analytiker på Tillväxtverket.
Om statistiken:
Tillväxtverket är ansvarig för inkvarteringsstatistiken som är en del av Sveriges officiella statistik. Den redovisar gästnätter, kapacitet, beläggning samt gästernas hemländer för kommersiella boendeanläggningar i Sverige (hotell, stugbyar, vandrarhem, kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter samt campingplatser).
Gästnätter är ett mått på antalet nätter gäster bor på kommersiella boendeanläggningar.
Statistiken för sommarsäsongen 2022 är preliminär.
Sommarsäsongen omfattar juni, juli och augusti.
4 Okt 2022
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"