O'Learys köper restaurangkedjan Harrys
7 Apr 2021
O’Learys, med fler än 110 enheter runt om i världen, tar i och med förvärvet av Harrys, med över 20 franchise-restauranger i Sverige.
- Harrys har en stark ställning i Sverige och ett attraktivt koncept. Våra varumärken kompletterar varandra bra och även om båda verkar inom eatertainment-branschen har varumärkena två olika positioneringar i marknaden och olika målgrupper, säger Kenneth Lorentzen, VD på O’Learys Trademark.
Christoffer Lundström, nuvarande storägare i Harrys håller med:
- Överenskommelsen med O’Learys innebär en enorm potential för Harrys krögare och alla våra gäster runt om i landet, som nu verkligen kan se framtiden an med tillförsikt. Med O’Learys som ägare skapas mängder av möjligheter i form av kunskaps- och erfarenhetsutbyte och flera andra skalfördelar som gynnar krögarna inom Harrys-kedjan.
- Att erbjuda två koncept till våra franchisetagare ser vi som en styrka båda för nya och befintliga franchisetagare som då kan dra nytta av fördelarna som gemensamma upphandlingar och inköp, marknadsinsikter och andra stordriftsfördelar, fortsätter Kenneth Lorentzen.
Eatertainment-genren - dvs mat och dryck i kombination med sociala spel, aktiviteter, evenemang och sport - har varit på stark frammarsch senaste åren och spås öka ännu mer kommande år bortom Corona.
- Det finns en enorm potential inom eatertainment och alla tecken tyder på att branschen kommer att växa rejält i framtiden. I spår av digitaliseringen och ett utökat hemmajobb ser vi att behovet av att umgås fysiskt tillsammans med vänner, familj och kollegor ökar, säger Kenneth Lorentzen.
Målet är 300 - Detta är ett stort steg mot att bli Europas ledande eatertainment-företag men samtidigt bara början på en otroligt spännande resa. Vårt mål är att ha fler än 300 enheter inom gruppen runt om i Europa år 2025. I tillägg till att växa med O’Learys- och Harrys-varumärkena är vi i dialog med flera olika eatertainment-aktörer och fastighetsägare runt om i Europa, fortsätter Kenneth Lorentzen.
O'Learys är en svensk franchisekedja som grundades 1988 i Göteborg, Sverige och som drivs av O'Learys Trademark. Idag har kedjan mer än 110 enheter över hela världen. O'Learys erbjuder en fullständig eatertainment-upplevelse med en kombination av sport, sociala spel och aktiviteter och amerikanskinspirerad mat i välkomnande Boston-miljö.
Harrys är ett brasseri som startades i Falkenberg 1993 och finns idag på ett 20-tal orter i Sverige. Restaurangerna drivs av fristående franchisetagare, moderbolaget Harrys Pubar AB har sitt servicekontor i Göteborg.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: O'Learys
7 Apr 2021
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"