O'Learys köper restaurangkedjan Harrys
7 Apr 2021
O’Learys, med fler än 110 enheter runt om i världen, tar i och med förvärvet av Harrys, med över 20 franchise-restauranger i Sverige.
- Harrys har en stark ställning i Sverige och ett attraktivt koncept. Våra varumärken kompletterar varandra bra och även om båda verkar inom eatertainment-branschen har varumärkena två olika positioneringar i marknaden och olika målgrupper, säger Kenneth Lorentzen, VD på O’Learys Trademark.
Christoffer Lundström, nuvarande storägare i Harrys håller med:
- Överenskommelsen med O’Learys innebär en enorm potential för Harrys krögare och alla våra gäster runt om i landet, som nu verkligen kan se framtiden an med tillförsikt. Med O’Learys som ägare skapas mängder av möjligheter i form av kunskaps- och erfarenhetsutbyte och flera andra skalfördelar som gynnar krögarna inom Harrys-kedjan.
- Att erbjuda två koncept till våra franchisetagare ser vi som en styrka båda för nya och befintliga franchisetagare som då kan dra nytta av fördelarna som gemensamma upphandlingar och inköp, marknadsinsikter och andra stordriftsfördelar, fortsätter Kenneth Lorentzen.
Eatertainment-genren - dvs mat och dryck i kombination med sociala spel, aktiviteter, evenemang och sport - har varit på stark frammarsch senaste åren och spås öka ännu mer kommande år bortom Corona.
- Det finns en enorm potential inom eatertainment och alla tecken tyder på att branschen kommer att växa rejält i framtiden. I spår av digitaliseringen och ett utökat hemmajobb ser vi att behovet av att umgås fysiskt tillsammans med vänner, familj och kollegor ökar, säger Kenneth Lorentzen.
Målet är 300 - Detta är ett stort steg mot att bli Europas ledande eatertainment-företag men samtidigt bara början på en otroligt spännande resa. Vårt mål är att ha fler än 300 enheter inom gruppen runt om i Europa år 2025. I tillägg till att växa med O’Learys- och Harrys-varumärkena är vi i dialog med flera olika eatertainment-aktörer och fastighetsägare runt om i Europa, fortsätter Kenneth Lorentzen.
O'Learys är en svensk franchisekedja som grundades 1988 i Göteborg, Sverige och som drivs av O'Learys Trademark. Idag har kedjan mer än 110 enheter över hela världen. O'Learys erbjuder en fullständig eatertainment-upplevelse med en kombination av sport, sociala spel och aktiviteter och amerikanskinspirerad mat i välkomnande Boston-miljö.
Harrys är ett brasseri som startades i Falkenberg 1993 och finns idag på ett 20-tal orter i Sverige. Restaurangerna drivs av fristående franchisetagare, moderbolaget Harrys Pubar AB har sitt servicekontor i Göteborg.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: O'Learys
7 Apr 2021
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Kryddiga drinkar med Fireball
Firebål, Spicy Sunrise och Fireball Sour
-
Introducerar ett nytt kvällskoncept - traditionellt kinesiskt midnattsnack
"Ambitionen är att inte bara erbjuda utsökt mat, utan också skapa en unik och spännande atmosfär"
-
Topp 10: Hit reser svenskarna på höstlovet
"Det har varit ett högt bokningstryck i år"
-
Estrellas Heta Häxhattar med chili och gräddfil gör comeback
De frasiga barsnacksen är tillbaka
-
Nytt skräckhus i restaurang Fiesta under Halloween på Gröna Lund
"I den zombiesmittade restaurangen Zombiesta förvandlas varje gäst till en del av menyn när de möter kökspersonal som inte bara lagar maten, utan också jagar den"
-
Fanta lanseras med Beetlejuice -design
"Inför Halloween kände vi att det var det perfekta tillfället att skaka om Fanta lite och blanda det bubbliga och färgglada med Beetlejuices läskigheter"
-
Han blir ny vd för Hotel Diplomat
"Det är en spännande och stimulerande utmaning"