Pinchos vinnare av Guldnoten 2022
14 Mar 2023
Bland årets nominerade fanns även Icehotel och streetfashionbutiken Shelta, men i slutändan var det Pinchos som kammade hem förstaplatsen tack vare deras originella och väl genomtänkta musikkoncept.
Den årliga utmärkelsen Guldnoten har instiftats av Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation, SAMI, för att hylla de företag och organisationer som använder musik i sina verksamheter på ett aktivt, hållbart och uppfinningsrikt sätt. Årets stora vinnare är restaurangkedjan Pinchos som nominerades för Guldnoten tillsammans med Icehotel i Jukkasjärvi och streetfashionbutiken Shelta i Göteborg.
– I år fick vi in flera spännande nomineringar från allmänheten, men Pinchos var utan tvekan den verksamhet som utmärkte sig. Årets vinnare har lyckats förmedla en känsla av mystik och lekfullhet på sina restauranger med hjälp av deras innovativa musikkoncept, något vi hoppas att fler svenska företag kan inspireras av, säger Ann Rosenberg, Head of Sales and Marketing på SAMI.
Motiveringen lyder:
Restaurangkedjan Pinchos sätter upplevelsen i centrum och använder sig av musik för att trolla fram den rätta stämningen för både gäster och personal. Med en originell och genomtänkt musikprofil, skapar man en unik och avslappnad atmosfär som stilfullt matchar restaurangens mystiska och lekfulla varumärke.
Musiken är en central del av den unika cirkusupplevelse Pinchos skapar för sina gäster. De kurerade spellistorna som spelas i högtalarna är skapade av musikleverantören Music in Brands, och består av en bredd av musikaliska genrer. Med hjälp av ett välarbetat musikkoncept förstärker Pinchos den färgstarka atmosfären på sina restauranger, något som både förhöjer gästernas upplevelse och förbättrar arbetsmiljön för personalen.
– Vi på Pinchos är otroligt stolta över att ha vunnit Guldnoten 2022. För oss är musiken en oerhört viktig del av gästupplevelsen, och vi lägger stor vikt vid att skapa en atmosfär som gör våra gäster glada och avslappnade. Att få detta erkännande är en ära för oss och ett kvitto på att vi är på rätt väg, säger Håkan Tiderman, Creative Director på Pinchos.
Om SAMI
SAMI (Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation) grundades 1963 och är den kollektiva förvaltningsorganisationen i Sverige som bevakar artister och musikers rättigheter inom ramen för både svensk och internationell lagstiftning. SAMI representerar drygt 50 000 artister och musiker, och samlar in upphovsrättslig ersättning till medlemmarna när deras musik framförs offentligt, både nationellt och internationellt. Bara i Sverige betalar cirka 36 000 musikanvändare för att få använda musik i sin verksamhet. Internationellt har SAMI 66 avtal i 53 länder, vilket gör SAMI till den organisation som har högst antal aktiva avtal för artister och musiker över hela världen.
14 Mar 2023
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
I mars öppnar nyrenoverade Scandic Wallin
"Vi ser verkligen framemot att äntligen få slå upp portarna till detta moderna hotell med mycket centralt läge och goda kommunikationsmöjligheter"
-
Uber Ski lanseras i Sverige
"Med Uber Ski tror vi att vi kan hjälpa dem som vill lägga mindre tid på logistiken och mer tid på allt det roliga under semestern. Vi hoppas tjänsten blir ett uppskattat tillskott under skidsäsongen"
-
Indochine har öppnat på Arlanda
"Indochine är, med sitt asiatiska, inspirerande koncept, ett perfekt komplement till det övriga utbudet på Marknadsplatsen"
-
Max öppnar flagship-restaurang i Köpenhamn
"Restaurangen får ett väl synligt läge där många gående och cyklister passerar varje dag"
-
Hotellet har inrett ett Mellorum
Mellorummet har glammiga detaljer och utlovar flera överraskande inslag. Bland annat kommer...
-
Husmanskosten får en egen dag i kalendern
"Husmanskostens dag har potential att bli en viktig dag"
-
Recept: One Pot Risoni Pomodoro med varm fetaost & bönor
Toppa receptet med detta: