Region Stockholm beviljar 500.000 kronor till Destination Sigtuna
3 Jun 2020
Sigtuna har under många år varit Sveriges fjärde största hotelldestination med nära en miljon gästnätter per år. Sigtuna är även hem till Sveriges största flygplats, Stockholm Arlanda Airport och den lokala besöksnäringen är mycket hårt drabbad av covid-19.
–Besöksnäringen är en basnäring i Sigtuna och i den senaste mätningen från 2018 omsatte besöksnäringen 42,7 miljarder kronor, inkl. flygverksamheten på Stockholm Arlanda Airport. Sedan mars har i princip hela näringen avstannat och många företag har förlorat över 95 procent av sina intäkter genom uteblivna gäster och besökare samt inställda möten och evenemang. Vi är otroligt glada och lättade över att Region Stockholm nu valt att stötta oss i detta kritiska läge, säger Anna Lakmaker på Destination Sigtuna.
Sigtuna ligger på fjärde plats nationellt i gästnattsstatistiken och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Bolaget Destination Sigtuna bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Samverkan sker i nära samarbete mellan kommun och näringsliv och bolaget driver bland annat ett hotellnätverk, ett hållbarhetsnätverk och Frukostklubben.
De 500.000 kronorna kommer ur Region Stockholms extra utlysning av hållbarhets- och skärgårdsanslaget med anledning av covid-19. Medlen är reserverade för att stödja besöksnäringen och närliggande sektorer i Stockholms län för att dämpa de negativa effekter som ses i spåren av den rådande coronapandemin. Utlysning riktar sig specifikt till insatser som syftar till att stärka besöksnäringen och närliggande sektorer i Stockholms län.
Med anledning av den svåra situationen för Sigtunas besöksnäring, beslutade Sigtuna kommun, som äger 47 procent av Destination Sigtuna, om ett driftbidraget.
–Vi kommer att använda de 500.000 kronorna från Region Stockholm tillsammans med det ökade driftbidraget om 500.000 kronor från Sigtuna kommun, till att erbjuda affärsutveckling för näringen och för att marknadsföra mötesdestinationen Sigtuna. Genom att öka destinationens synlighet kan vi stötta våra lokala hotell- och mötesanläggningar att återfå sina gäster och därmed återskapa arbetstillfällen, säger säger Anna Lakmaker.
Hon menar att den lokala besöksnäringen inte bara är viktigt för Sigtuna utan för hela Sveriges besöksnäring.
– Arlanda är för många besökare, både från andra delar av Sverige och hela världen, porten till hela vår region och vårt land. Om vår besöksnäring kollapsar kommer det ge svallvågor i hela Sverige.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Destination Sigtuna
3 Jun 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
I mars öppnar nyrenoverade Scandic Wallin
"Vi ser verkligen framemot att äntligen få slå upp portarna till detta moderna hotell med mycket centralt läge och goda kommunikationsmöjligheter"
-
Uber Ski lanseras i Sverige
"Med Uber Ski tror vi att vi kan hjälpa dem som vill lägga mindre tid på logistiken och mer tid på allt det roliga under semestern. Vi hoppas tjänsten blir ett uppskattat tillskott under skidsäsongen"
-
Indochine har öppnat på Arlanda
"Indochine är, med sitt asiatiska, inspirerande koncept, ett perfekt komplement till det övriga utbudet på Marknadsplatsen"
-
Max öppnar flagship-restaurang i Köpenhamn
"Restaurangen får ett väl synligt läge där många gående och cyklister passerar varje dag"
-
Hotellet har inrett ett Mellorum
Mellorummet har glammiga detaljer och utlovar flera överraskande inslag. Bland annat kommer...
-
Husmanskosten får en egen dag i kalendern
"Husmanskostens dag har potential att bli en viktig dag"
-
Recept: One Pot Risoni Pomodoro med varm fetaost & bönor
Toppa receptet med detta: