Scandic lanserar ett nytt hotellvarumärke
18 Feb 2020
Scandic GO ska finnas vid attraktiva lägen och ha bra rumspris. Det som tas bort är fullservice-restauranger, gym och mötesfaciliteter. Man menar att besökaren som har staden som resmål, har istället en ambition att uppleva det lokala mat-, dryck,- och aktivitetsutbudet utanför hotellet. För gästen som väljer att stanna kvar på hotellet, kommer Scandic GO att tillhandahålla ett begränsat erbjudande av mat och dryck.
Ambitionen är att Scandic GO ska etablera en stark närvaro i citylägen på samtliga nordiska marknader. Med start 2020 tar Scandic första steget genom att öppna fem hotell under det nya varumärket. Fyra hotell beräknas öppna i Stockholm och Oslo under fjärde kvartalet 2020, samt ett i Köpenhamn under det andra kvartalet 2021.
- Under de senaste åren har det skett förändringar i hur nya och återkommande resenärer vill disponera sin tid, både i och utanför hotellet under sitt storstadsbesök. Det ligger därför rätt i tiden att vi breddar vårt erbjudande och etablerar Scandic i ett segment där vi ser stor potential, säger Jens Mathiesen vd och koncernchef på Scandic Hotels.
Ekonomisegmentet har sett en ökad tillväxt under de senaste åren och förväntas växa ytterligare, drivet av ett förändrat resenärsbeteende. Scandics målsättning är att bli marknadsledande inom segmentet i Norden, vilket primärt skall förverkligas genom nybyggnationer och övertagande av hotell. Scandic har en attraktiv pipeline som innebär en genomsnittlig rumstillväxt på ca 1 500 rum per år. Med Scandic GO bedöms tillväxttakten kunna öka till 2 500-3 000 rum per år.
Genom den nya konfigurationen av Scandic GO, öppnar bolaget upp för hotell med kompakta rum och färre publika ytor jämfört med bolagets fullservice-hotell.
- Scandic GO är ett perfekt komplement till vårt ledande Scandic-erbjudande. Vi har många lärdomar från tidigare projekt som vi tar med oss in i lanseringen av Scandic GO och jag är övertygad om att detta initiativ stärker vår tillväxtpotential, avslutar Jens Mathiesen.
Lekfull, ung och urban design, kompakta och funktionella rum och en hotellvistelse styrd av gästens egna digitala enheter kommer att vara huvudfokus för Scandic GO. In- och utcheckning, samt tillgång till hotellrummet hanteras via Scandics mobilapplikation. Rumsunderhållningen har anpassats till hur vi idag tar del av information, nyheter och nöje. Casting från gästens egna digitala enheter till rummets tv har därför prioriterats över ett brett utbud av tv-kanaler.
Initialt kommer fem hotell genomgå renovering och lanseras under Scandic Go:
Scandic No.53, Stockholm Scandic Upplandsgatan, Stockholm Scandic Karl-Johan, Oslo Scandic Grensen, Oslo Scandic Webers, Köpenhamn.
.
Om Scandic Hotels Group
Scandic är det största hotellföretaget i Norden med mer än 280 hotell i drift och under utveckling på över 130 destinationer.
18 Feb 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"