Stöd till privat lagring ska minska risken för överskott på marknaden
11 Maj 2020
Spridningen av Covid-19 och de åtgärder som vidtagits begränsar tillgången på arbetskraft, vilket i sin tur påverkar produktionen, hämtningen och bearbetningen av produkter på EU:s marknad. EU-kommissionen har därför beslutat att ge stöd till privata aktörer för att lagra dessa produkter under en viss tid. På så sätt vill man undvika att priset på EU:s marknad blir för lågt.
I Sverige har man hittills inte sett någon stor marknadspåverkan på grund av Covid-19.
- Priserna på både kött och ost har varit stabila i jämförelse med andra EU-länder. För kött har försäljningen till restaurang minskat medan försäljningen till hushållen har ökat. Det har inneburit en minskad efterfrågan på ädlare styckningsdetaljer som filé och en ökad efterfrågan på färs och korv, säger Eva Jirskog, jordbrukspolitisk utredare på Jordbruksverket.
Stödet gäller vissa produkter och stödet vänder sig till privata aktörer och gäller för lagring av följande produkter:
Smör
Ost
Skummjölkspulver
Nötkött
Får- och getkött
Jordbruksverket
Sveriges förvaltningsmyndighet inom jordbruk, fiske och landsbygd som arbetar för att Sverige ska producera mat på ett hållbart och lönsamt sätt. De arbetar också för en god djurvälfärd i hela Sverige och en levande landsbygd.
Foto: MostFoto/Jordbruksverket
11 Maj 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"