Succé för smidig bemanning via appen Gigleer
28 Okt 2022
Då pandemin orsakade stora förändringar för hotell och restauranger runt om i Sverige och många heltidsanställda fick lämna sina arbetsplatser så har ingen undgått den brist på personal som nu råder inom hotell-och restaurangbranschen.
– Gigleer är framtiden, och de flesta av våra kunder lider extrem personalbrist vilket vi på Martin & Servera nu ser möjligheten att kunna hjälpa våra kunder med i form av ett nytt innovativt verktyg, säger Johan Granlund chef på restaurangtjänster.
Grossistföretaget Martin & Servera har följt Gigleer från lanseringsdagen då man såg behovet hos sina kunder och de gillar att appen öppnar upp för flexibla lösningar när det gäller personal.
–Med Gigleer så har våra kunder möjligheten att söka personal för ett eller fler tillfällen, det kan vara ett kort inhopp, vikariat eller helt enkelt att man söker nytt folk som man ger chansen att provjobba på schyssta villkor och på ett enkelt och smidigt sätt, det tror jag är jätteviktigt för arbetstagarna men även arbetsgivarna idag, fortsätter Johan Granlund.
Gigleer redan börjat rikta sin tjänst mot andra servicebranscher där det stora antalet av restaurangpersonal fick lämna under pandemin återfinns, där menar de att de möter ett motstånd från bemanningsföretagen som haft monopol under många år.
–Vi kunde inte tro att expansionen skulle gå så här fort som den gjort, under sommaren var vi den fjärde mest nerladdade appen både i App Store och Google Play inom näringsliv och då såg vi genast behovet att bygga broar mellan de olika servicebranscherna för att attrahera mer personal till hotell- och restaurang, säger Marcus Boström grundare av Gigleer.
Han förklarar att många av de som drabbades av uppsägningar under pandemin har numera anställning främst inom servicesektorn som butiker, lager och logistik, och många av dem vill arbeta extra då man saknar pulsen från restaurang.
–Nu påverkas vi även av andra faktorer som inflationen och väntande lågkonjunktur som resulterar att många har behov av att arbeta extra då allt blir mycket dyrare.
Redan under Q4 beräknar Gigleer att lansera i Norge men har större visioner än så, siktet är inställt på utvalda länder i Europa och vidare mot Nordamerika under 2023 där man redan har inledande kontakt med världens största inköpsorganisation inom HoReCa.
–Behovet av vårat tjänster kommer bara att växa, säger Marcus Boström grundare av Gigleer.
28 Okt 2022
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"