Svårt för servicepersonal att prata om löneförhöjning
8 Maj 2023
Mer än var fjärde (27 procent) servicepersonal inom handel, lager och logistik samt hotell och restaurang svarar att löneförhöjning är ett ämne de inte känner sig bekväma med att prata med sin chef om. Detta trots att lönen är högt prioriterad för många: var tredje (34 procent) skulle vara mer engagerade i sitt jobb om de hade högre lön. Andra exempel är att många är obekväma att prata med sin chef som är bland annat problem med medarbetare, jobbrelaterad stress och schemaläggning.
– Arbetsgivare måste vara lyhörda och förstå vad som är viktigt för sina anställda. Annars finns risken att det skapas en kultur där personalen jobbar mot både sina och företagets mål samtidigt. Det bidrar också till ökad motivation som får dem att vilja stanna kvar på jobbet, säger Erik Fjellborg, vd på Quinyx.
Funderar på att säga upp sig
Nära hälften (48 procent) har funderat på att säga upp sig under det senaste året. En tredjedel av dessa (32 procent) anger att de vill höja sin lön som främsta skäl. Det gäller särskilt för servicepersonal inom hotell och restaurang där motsvarande siffra är 38 procent.
Av de tillfrågade är det bara lite drygt hälften (54 procent) som anser att deras arbetsgivare värdesätter deras arbete. Nästan var tredje (29 procent) skulle vara mer engagerad i sitt jobb om de fick mer uppskattning för det, och även detta uppges som en vanlig anledning till att man funderat på att säga upp sig.
– Att ge sin personal feedback och att skapa mer engagemang betyder mycket. Engagerade medarbetare kommer inte gratis men att få in deras idéer och input är ett första steg. Ett bra sätt att ta vara på personalens önskemål är att använda digitala verktyg som samlar allt på ett ställe, säger Erik Fjellborg.
Mer från undersökningen:
· 48 procent har funderat på att säga upp sig under de senaste 12 månaderna.
· 53 procent är stolta över sitt arbete.
· 52 procent känner att deras kompetens kommer till användning.
· Mer än var fjärde (28 procent) har märkt av underbemanning på sitt nuvarande jobb.
· Fler män än kvinnor tycker att appar hjälper dem i arbetet: 37 procent mot 30 procent.
· Fler män än kvinnor använder appar för att byta skift: 26 procent mot 21 procent. Kvinnor kontaktar istället sin chef (24 procent).
· Yngre är mer positivt inställda till appar än äldre: 39 procent av de som är 18-24 är positiva medan bara 29 procent av de som är 35-44 är positiva till dem.
· Möjligheten till karriärutveckling minskar med åldern: bland de yngsta (18-24) svarar 58 procent att de erbjuds den möjligheten, medan bara 50 procent av de äldsta (54+) erbjuds det.
Om undersökningen
För fjärde året i rad har Quinyx genomfört den globala undersökningen ”State of the Frontline Workforce” där över 10 000 skiftarbetare intervjuats i flera länder. Den svenska undersökningen gjordes av Pollfish och omfattar 1 100 personer som tillfrågats om sin arbetssituation och arbetsmiljö. Intervjupersonerna arbetar inom branscherna frakt/distribution, hotell & restaurang, grossist, transport & lager, vård & omsorg och detaljhandel. Med skiftarbetare menas att man jobbar oregelbundna arbetstider och är beroende av ett schema.
Om Quinyx
Quinyx arbetar med AI-driven schemaläggning och gör det enkelt att optimera scheman, rapportera tid, budgetera och förutse behovet av personal. 900 företag runt om i världen använder sig av Quinyx.
8 Maj 2023
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
I mars öppnar nyrenoverade Scandic Wallin
"Vi ser verkligen framemot att äntligen få slå upp portarna till detta moderna hotell med mycket centralt läge och goda kommunikationsmöjligheter"
-
Uber Ski lanseras i Sverige
"Med Uber Ski tror vi att vi kan hjälpa dem som vill lägga mindre tid på logistiken och mer tid på allt det roliga under semestern. Vi hoppas tjänsten blir ett uppskattat tillskott under skidsäsongen"
-
Indochine har öppnat på Arlanda
"Indochine är, med sitt asiatiska, inspirerande koncept, ett perfekt komplement till det övriga utbudet på Marknadsplatsen"
-
Max öppnar flagship-restaurang i Köpenhamn
"Restaurangen får ett väl synligt läge där många gående och cyklister passerar varje dag"
-
Hotellet har inrett ett Mellorum
Mellorummet har glammiga detaljer och utlovar flera överraskande inslag. Bland annat kommer...
-
Husmanskosten får en egen dag i kalendern
"Husmanskostens dag har potential att bli en viktig dag"
-
Recept: One Pot Risoni Pomodoro med varm fetaost & bönor
Toppa receptet med detta: