Uppsving för potatis
4 Jul 2023
– Potatis är gott, billigt och mättande. Och när man väljer Krav-märkt bidrar man till fler blommor som kan ge föda åt humlor, bin och andra pollinerande insekter, säger Emma Rung, vd på Krav.
98 procent av svenskarna köper potatis, och 17 procent säger att de kommer att äta mer potatis. Samtidigt är konventionellt odlad potatis en av de mest besprutade grödorna i Sverige. Detta uppmärksammas i Krav:s ekobarometer juni 2023 som släpps i dag.
I ekologiska potatisodlingar används inte naturfrämmande bekämpningsmedel, vilket bidrar till biologisk mångfald. Potatis som odlas konventionellt besprutas ofta med fyra gånger så mycket bekämpningsmedel som används på konventionella spannmålsodlingar.
Odlingen av potatis har generellt minskat i Sverige, men omfattningen av KRAV-märkt potatisodling ligger sedan 2000-talets början på en stabil nivå.
Fortfarande är det den kokta potatisen som dominerar i svenska hem, men ugnsrostat och hemlagade pommes är på uppgång, och det köps allt mer kyld och djupfryst potatis. I ekobarometern presenteras några framgångsrika Krav-märkta potatisprodukter, bland annat en djupfryst pommes som har utsetts till Sveriges bästa.
– Att välja Krav-märkt potatis är ett konkret sätt att bidra till en mer biologisk mångfald. Det är en liten handling som gör stor skillnad. En god investering för framtiden helt enkelt, säger Emma Rung, vd på KRAV.
Foto: Getty Images
4 Jul 2023
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"