Tre kockar tar fram klimatsmarta tolkningar på krogklassiker
25 Apr 2024
Martin & Servera vill göra en miljöinsats genom att skapa miljövänliga rätter som kan bli nya klassiker på menyerna runtom i landet. Man menar att andelen grönsaker och baljväxter på menyn måste öka och då behöver alla led – från producenter till restauranggäster – vara med.
Martin & Servera har låtit genomföra en större analys och beräkning av värdekedjans klimatpåverkan som tydligt visat var i värdekedjan klimatinsatserna kan ge störst effekt.
–De livsmedel vi säljer står för hela 95 procent av utsläppen i vår värdekedja, så för att nå maximal effekt av vårt klimatarbete behöver vi jobba tillsammans med våra kunder, säger Emelie Hansson, hållbarhetschef Martin & Servera-gruppen.
En älskad klassiker, isterbandet, har fått inspirera arbetet. För isterbandet är värd att lyfta – även ur ett hållbarhetsperspektiv. Den består av både köttråvara och växtbaserad råvara och måste betraktas som föregångare till de 50/50-produkter som nu lanseras.
–Vi samarbetar med våra kunder för att minska klimatpåverkan bland annat med hjälp av inspiration, klimatpoäng per artikel i e-handeln och digitalt stöd för menyplanering, men det stora omställningsarbetet sker hos våra kunder, säger Kristina Ossmark.
–Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen. Restaurangernas menyer påverkar dagligen många gästers val, så framtiden är god, både för planeten och för alla som älskar mat och dryck, säger Kristina Ossmark, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Martin & Servera.
25 Apr 2024
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Love Lidström utsedd till Årets Kockelev 2024
Temat för årets råvarukorg var baserat på Årets Rätt 2024
-
Trähotellet Wood Hotel Bodø har öppnat
"Det är fantastiskt att se ett så stort intresse och en så stor entusiasm hos våra första gäster"
-
ESS Group investerar 400 Mkr i Hjortviken Country Club
”Bygget har pågått sedan början av 2023"
-
Jessie Sommarström har tagit fram Ikeas nya rätt
"Det gynnar inte bara vår hälsa, det bidrar också till att minska vår påverkan på miljön"
-
Nytt samarbete ska stärka Grythyttan och Restaurang- och hotellhögskolan
"Genom att sammanföra resurser och expertis från olika områden av samhället, kan vi tillsammans skapa en plattform för innovation och tillväxt"
-
Oscar Durling blir ny VD för Operakällaren
"Visionen är att öppna upp huset och skapa ett nöjestempel med event och upplevelser i fokus"
-
Grand Hôtel firar 150 år och lanserar en coffee table-bok
Grand Hôtels coffee table-bok A tribute to the past, the present and future kommer att säljas i hotellets butik och finnas i samtliga rum.