Arla säljer Milkovarumärken

Arla har sålt Milkovarumärkena Fjällfil och Fjällyoghurt till Norrmejerier och Bollnäsfil till Gefleortens mejeriförening. Försäljningen är en del av de motkrav som Konkurrensverket ställde för att godkänna fusionen mellan Arla och Milko i höstas.
– Fjällyoghurt, Fjällfil och Bollnäsfil är omtyckta produkter med starka varumärken som Milko vårdat väl och det känns bra att Norrmejerier och Gefleortens mejeriförening nu kan ta arbetet vidare, säger Arlas Hans-Åke Hammarström som ansvarar för Milkos integration i Arla och för försäljningen av varumärkena.

Enligt Konkurrensverkets beslut ska ytterligare två varumärken säljas. Det handlar om yoghurtvarumärkena Bärry och Tiger. Dessutom har verket beslutat att Arla ska sälja Milkos mejeri i Grådö i Dalarna. Samtidigt pågår arbetet med att successivt ersätta Milkos varumärken med Arlas varumärken och informera konsumenterna om detta. Den processen beräknas vara klar i maj.

Läs också