Det anrika hotellet på Skeppsbron i Stockholm har under de senaste åren genomgått en lyckad förvandling – och förstärker nu sitt team med Desiré Kjellberg. Här har vi ställt åtta frågor till henne.
Desiré Kjellberg har även tidigare arbetat på Hôtel Reisen, mellan 2006 och 2015, då som Hotel Manager. Under de senaste åren har hon arbetet inom Stureplansgruppens hotellverksamhet, där hon varit kommersiell direktör för bland annat Bank Hotel, Berns och Avalon. Hennes erfarenhet ska nu stärka Hôtel Reisen och dess resa framåt. Hotellet har genomgått en del förändringar under de senaste åren.
Vilken typ av förändringar har skett på hotellet?
– Hotellet gick igenom en totalrenovering som på börjades under 2018 och slutfördes 2020 och blev därmed det första 5 stjärniga hotellet i Gamla Stan. Förutom renoveringen av alla rum så är även restaurangen och båda våra barer också renoverade och implementerade med nya koncept. Bar Brahe är vår cocktailbar där det erbjuds live jazz flera gånger i veckan och fantastiska cocktails. Bar Reiss är en klassisk hotellbar men som nu inom kort kommer att omvandlas inom kort till ett nytt koncept, berättar Desiré Kjellberg.
Längst ner i huset finns hotellets äldsta del med kryssvalv från 1600 talet, här huserades tidigare hotellets gym men efter renoveringen är detta nu omgjort.
Vad är gymmet omgjort till?
– Där är det nu ett Nordiska SPA med bastu och kallpool. Detta ingår för alla som bor hos oss och är mycket uppskattat av gästerna.
Hotellet heter numera Hôtel Reisen by Hyatt Unbound Collection och har utmärkt sig inom Hyatt genom att vinna Hyatts pris för bästa kommersiella Franchise team 2024.
När blev hotellet medlem i Hyatt Unbound Collection?
–Hotellet blev medlem i The Unbound Collection by Hyatt i januari 2021.
Vad har medlemskapet betytt för verksamheten?
– The Unbound collection by Hyatt är ett hotellprogram där varje hotell är noga utvalt för sin unika historia, arkitektur eller tema och riktar sig till resenärer som värdesätter personlig service och en unik upplevelse. Hotell i The Unbound Collection får behålla sin egen varumärkesidentitet, design och koncept – perfekt för boutiquehotell och historiska fastigheter.
Har samarbetet med Hyatt lyft hotellet vad gäller servicekoncept, marknadsföring och identitet?
–Vi har fått tillgång till Hyatts globala distributionsnätverk och lojalitetsprogram World of Hyatt. Vi är också en del av Hyatt Privé som är Hyatts exklusiva preferred partner-program som bokas via utvalda resebyråer – inte via Hyatts egen webbplats.
Hôtel Reisen var det första hotellet i Norden att bli en del av Hyatt.
Vilken skillnad tycker du att det är nu från din tidigare tid på hotellet?
–Det har varit otroligt roligt att följa Hôtel Reisens utveckling. Som Hyatts första hotell i Skandinavien markerade det ett betydelsefullt steg för internationell lyxhotellverksamhet i regionen, och Hôtel Reisen har snabbt etablerat sig som en av Sveriges ledande aktörer inom high-end-segmentet. Jag ser verkligen fram emot att ta mig an uppgifterna som väntar – det känns lite som att komma hem.
Dina erfarenheter är en styrka som ska göra att hotellet når dess högt satta ambitioner.
Vilka ambitioner är det?
–Mitt mål är att sätta hotellet på kartan igen – både för stockholmarna och våra internationella gäster.
Det här är ett hotell med en fantastisk historia och en unik karaktär, som förtjänar att synas och upplevas. Nu handlar det om att stärka varumärket, lyfta fram berättelsen bakom hotellet och låta både gäster och personal bli en del av den.
På vilket sätt ska ni nå dit?
– Genom smart och kreativ marknadsföring vill jag skapa ny synlighet, väcka nyfikenhet och förvandla hotellet till ett självklart val.
