Nio av tio hundägare beskriver att de möter hinder i det offentliga rummet – framför allt i restauranger, caféer, gallerior och butiker. De förändringar de vill ha kan handla både om hunden och ägaren själv.
Sex av tio personer tycker att hundens behov bör likställas med människans i stadsplaneringen och drygt hälften av hundägarna att hundar borde ha samma rättigheter som barn att följa och vistas i olika offentliga miljöer. Det visar en ny undersökning från Ipsos genomförd på uppdrag av försäkringsbolaget Hedvig.
Hundar har blivit en naturlig del av livet för många svenskar, men många upplever att städerna inte är så hundvänliga. I stället upplever många hundägare att det kan vara en utmaning att få vardagen att fungera med hund, särskilt i stadsmiljö, och två av tre skulle kunna tänka sig att flytta för bättre möjligheter till ett fungerande hundliv.
– Hundars trygghet och välmående påverkas i hög grad av hur miljön omkring dem ser ut. Och för att vardagen ska fungera för den moderna hundägaren måste samhället bli bättre på att ta deras behov på allvar, säger Fia Ramström, ansvarig skadereglering för djur på Hedvig.
Tillsammans med matbutiker och gallerior så är restauranger och caféer de platser som svenska hundägare tycker det är svårast att ta med sin hund.
Mer än hälften (54%) beskriver det som väldigt eller ganska svårt att besöka restauranger och caféer med hund, och nästan en femtedel (17%) undviker det helt.
Önskemålen från gästen kan handla både om hunden och ägaren själv. Det en hundägare förväntar sig av en hundvänlig restaurang är; tillgång till vattenstationer och skålar (48 %), möjlighet att sitta inomhus med hund (44 %), tydliga riktlinjer för var hundar får vistas (43 %), skuggade sittplatser utomhus (38%) samt tillmötesgående personal (36%).

För många hundägare är frågan om hundvänliga miljöer så viktig att 2 av 3 skulle kunna tänka sig att flytta till ett annat område och 4 av 10 skulle kunna tänka sig att byta kommun av samma anledning.
Undersökningen är genomförd av Ipsos på uppdrag av försäkringsbolaget Hedvig. Den genomfördes mellan 13–15 mars 2025 med ett riksrepresentativt urval av 1000 hundägare i Sverige.
Källa: Hedvig Foto: Getty Images