Mönster och färg på både väggar, golv och tak, takrosetter med glass och korv, skapelser av återvunna material, inslag av AI och150 meter meter med olika tapeter – det var några av inslagen på höstens Formex.
När Formexmässan öppnade portarna den 26 augusti så möttes besökarna av en färgstark trendutställning redan i entrétorget.
– Vi vill skapa en utställning som inte bara inspirerar, utan utmanar – där design blir en upplevelse, en energi, en plats. Vi vill hylla det modiga och det kreativa, sa trendanalytikern Jan Rundgren.
Han hade tillsammans med modedesigner Maxjenny Forslund skapat trendutställningen som var uppdelad på tre trendriktningar; Awakening, Escapism och Maximalism. Området för maximalism var ett inferno av färger, med rött, orange, gult, blått och lila. Något som också känns igen i Maxjennys modeskapelser.
– Jag har alltid pushat gränserna för vad skandinavisk design kan vara, för mig är maximalism ett uttryck för själ, identitet och kreativitet. Så länge jag kan minnas har jag velat bryta med minimalismen och skapa en plats för det djärva, kreativa och det som vågar ta plats. På Formex får jag äntligen möjligheten att visa den gränslösa, färgstarka maximalism jag står för, säger Maxjenny Forslund.
Skulpturala möbler, färgstarka mattor, grafiska mönster och väl utvalda dekorationer – helt enkelt en spännande möte mellan färg och form.
Escapism
Trendområdet för Escapism bjöd på mustiga färger, taktila material och heltäckande mattor, inspirationen är hämtad från 70-talets varma nyanser och handgjorda detaljer. Tänk blankt kakel, möbler, tapeter och ting med struktur och kulörer som brun, aubergine, mossgrön, mörkgrå och dijonsenap tillsammans med detaljer i beige och ljusblå.
Awakening
Trendområdet för Awakening bjöd på helt andra kulörer; där blandades olika nyanser av brun-beige och granitgrå tillsammans med ebony och ljusblå. Awakening handlar om en uppvaknande tid som kommer med stor hopfullhet och kreativa uttryck. Rena ytor och grafiska mönster – tänk den känsla som stora gallerier ger. En nedtonad bakgrund, där olika föremål skapar kontraster. Det grafiskt svartvita till exempel tillsammans med beige. Stoppade möbler och mattor med karaktär- en trendriktning som passar in i alla miljöer och byggnader oavsett vilket årtal det är byggt. Här kan man också gärna skapa konstytor med skisser och bilder samt stileben. Här ska de vara rena ytor – istället framhävs få föremål, gärna klassiker.
I hallarna bland utställarna är det förstås en salig blandning av stilar, material och olika typer av produkter. Hållbarhet, återbruk och lokal produktion fortsätter att växa som starka trender i branschen. Den 150 meter långa tapetgången från Formex imponerade på de flesta och många gick med sina mobilkameror och filmade i hela gången. Mycket svensk produktion och handtryckta tapeter fanns med bland tapterna. Långholmens Tapter handmålade tapeter på plats.
Things we love
Temat Things we love satte tonen för hela mässan – med fokus på personligt uttryck, hållbara val och design med karaktär. Från unika hantverk och klassiker i ny tappning till nytänkande formspråk visade utställarna det bästa av vad inredningsvärlden har att erbjuda. Mat och fika var också under kärlekens tecken, under skylten Eat Love Design hade kocken Markiz Tainton skapat en marockansk buffé som var väldigt populär. Grön hummus med mint och citron, Harira -soppa med tomat, linser och kikärtor fanns på det färgstarka buffébordet. I Lovely Bar & Café, en nästan 100 kvm stor bubbelBar hade en meny skapad av av Mikael Amundsson. Precis som i bufférestaurangen och Formexshoppen var baren uppbyggd av återvunnet material från andra mässor.
Inredaren Lena Nyholm hade skapat ett stort hjärta klädd med blommor som hon hade placerat på en vagn som spelade musik. Med den i täten lotsade hon runt inredningsintresserade där de hängde med i ett ”karnevalståg” bakom medan hon visade upp sina utvalda favoriter på mässan.
Det handlade om passion, personlighet och kärlek
– Årets tema genomsyrade mässan – från motrar och utställlningar till scenprogram. Det handlade om passion, personlighet och kärlek, sa Sonja Ebert Björk, projektledare för mässan.
Höstens Formex firade även 65 åroch därmed var det lite extra pompa och ståt. Totalt deltog 360 utställare från hela Norden och övriga världen, och nästan 8 000 besökare samlades under tre dagar för att upptäcka trender, göra affärer och nätverka med branschen.






Formex
Arrangerades: 26-28 augusti 2025
Var: Stockholmsmässan
Nästa Formex: 20-22 januari 2026
Text och foto: Annika Rådlund