Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Gastronomiska upplevelser viktigast för svenska turister

 
Gastronomiska upplevelser viktigast för svenska turisterGastronomiska upplevelser och oupptäckta resmål viktigt för svenskar när de planerar sin semester. En ny Sifoundersökning från Tui genomförd av Kantar Media avslöjar vad svenskarna värdesätter när de planerar en resa. En av fem svarar att de vill ha gastronomiska upplevelser.

I den riksrepresentativa undersökningen som reseaktören Tui beställt har svenska resenärer fått uppge vilka påståenden som stämmer bäst in på dem när de planerat sin kommande resa. En av fem uppger att de letar efter hög kvalitet på mat och gastronomiska upplevelser på resmålet.

– Det är i linje med en trend vi sett hos våra svenska resenärer sedan en tid tillbaka. De vill ha hög kvalitet på maten på hotellen och åker gärna på utflykter som innefattar mat- och dryckesupplevelser. Det hänger ihop med att resenärerna vill uppleva den lokala kulturen och få känslan av autenticitet på resmålet. Trenden med kulinariska upplevelser antas fortsätta växa, säger Dian Martinez Valencia, kommunikationsansvarig på Tui.

Nästan lika många, 17 procent, av de tillfrågade i undersökningen säger att de letar efter nya spännande resmål som de flesta inte besöker.

– När man pratar om nya och oupptäckta resmål så kanske det för tankarna till exotiska och fjärran resmål. Men det finns mycket nytt att utforska även i Europa. Ett exempel är Halkidiki på det grekiska fastlandet som är mindre välbesökt av skandinaver jämfört med många andra grekiska resmål. Vi lanserade resmålet förra sommaren och märker nu att allt fler börjar få upp ögonen för denna del av Grekland, säger Dian Martinez Valencia, kommunikationsansvarig på Tui.

Topp 3 – Detta är viktigt när svenskarna bokar en resa

1. Hög kvalitet på mat och gastronomiska upplevelser på resmålet (19 procent)
2. Nya spännande resmål som de flesta inte besöker (17 procent)
3. Unna sig kvalitet och lyxiga upplevelser på resmålet även om de inte har råd med en fullskalig lyxresa (15 procent)



Om undersökningen
Undersökningen har genomförts i Kantar Medias Sifopanel via en onlineenkät och med ett representativt urval. Totalt har 1 055 personer i åldrarna 18–79 år deltagit i undersökningen. Undersökningen genomfördes den 6-15 maj 2024.


Av: Annika Rådlund Källa och foto: Tui